Дигиталне технологије и туризам

10/06/2019

Аутор: др Дуња Демировић, научни сарадник

Интеграција дигиталних технологија у свакодневни живот утицала је на промене у понашању и друштвеним праксама људи. Туристичка индустрија је посебно трансформисана. Док је некада туристички агент био главни посредник између потенцијалног туристе и мноштва туристичких услуга, туристи су сада у могућности да комуницирају са пружаоцима туристичких услуга директно из удобности свог дома.

Не само да на тржишту постоје милиони паметних уређаја него се и брзина мреже значајно повећава. Године 1995. компаније су се питале да ли су им потребне веб-странице, а данас готово да ниједна компанија не може преживети без ње. Мобилне апликације су идеално средство за туристичке  компаније да дођу до потрошача када се нађу на дестинацији, док активно размишљају о томе шта желе да разгледају или у који ресторан желе да иду.

Напредак у мобилној технологији пружа туристичким компанијама безброј могућности за услуге засноване на локацији. Имати солидну мобилну стратегију није нужно везано за продају авио-карата и хотелских соба, већ је реч о томе да се нуде прилагођене, локално релевантне услуге. На пример, путник слеће у Париз и прима СМС поруку од свог хотела. Када систем (путем ГПС-а) препозна да је корисник у домету, може послати поруку добродошлице са упутствима, препорукама за трансфер и попустима. Пошто компанија може да препозна где је потрошач у реалном времену, њене понуде могу бити спонтане и одмах релевантне. Због правовремености и контекстуалног значаја, потрошачи су отворени за примање ових врста порука.

Данас се потрошачи све више окрећу од штампаних медија, остављајући места у првом реду за Facebook, YouTube и друге друштвене мреже које постају део нашег свакодневног живота, замењујући дневне новине и часописе.

Празници су постали саставни део нашег начина живота. Одлазак на одмор сматра се готово отпорним на економску кризу. Чак ни економска и финансијска криза нису могле спречити Немце да спакују своје кофере. Путовања на далеке дестинације више нису привилегија мањине. „Путовање је дестинација” замењена је са „цена одређује смер”. Туристички аранжмани са попустима или јефтини летови за европске метрополе за само 19 евра трајно су променили вредност туристичких производа. Генерално, људи резервишу шта год је јефтино и шта на интернету препоручују корисници и туристички и хотелски сајтови, такође и друштвене мреже. Приступање светској мрежи је постала свакодневна рутина за многе и природна ствар као, на пример, разговор путем телефона.

Да би привукле потенцијалне туристе, понуде морају бити креативне, инспиративне и прилагођене њиховим захтевима. Популарни приступ за прилагођавање услуга је принцип модула. Понуде се деле на засебне блокове и обогаћују додатним елементима као што су излети, спорт, догађаји и гастрономске понуде. Додатна индивидуализација иде корак даље и нуди опис понудa хотела и одмаралишта не само у довољно информативном већ и емоционалном смислу.

Најиновативнији и најкреативнији понуђач у овом погледу је aviator.com. Оваj сајт пружа преглед посебних догађаја и тура за све атрактивне градове широм света, који су јасно прилагођени интересима путника (углавном из САД) и делимично су дизајнирани на веома креативан начин. За сваки од ових догађаја постоји уреднички садржај који је вредан читања, са много коментара учесника.

Авио-компанија United Airlines је спознала које „опасности“ вребају на интернету. Канадски музичари чија се гитара разбила због несмотрености авио-компаније на лету 2008. године јавно су се јавили са својом жалбом у виду видеа, користећи веб-сајт за дељење видеа YouTube. До тада прилично непознат бенд је забележио велики успех кроз виртуелну дистрибуцију своје жалбе. До лета 2010. године, више од осам милиона корисника погледало је видео. Чак и након неколико месеци и неколико узалудних покушаја да поправи ситуацију сопственим видео-записима, ову авио-компанију путници су и даље исмевали.

Позитивни ефекти платформи као што је YouTube могу да се примене и на хотелијерство. Хотелијери су давно открили моћ портала са корисничким прегледима. Недавне студије су показале да већ више од 65% свих гостију који резервишу хотел на интернету гледају рејтинг и чине га својим основним критеријумом одлучивања.

Савремена технологија може обликовати наше туристичко искуство на два важна начина. Прво, помаже људима да на најбољи начин упознају ново непознато место. Друго, као алат за упознавање, технологија нуди алтернативно искуство места. Апликације засноване на играма могу направити квалитативну разлику у путовању. Кроз сочиво камере мобилног уређаја, локације се могу видети из потпуно другачије перспективе: њихов физички изглед се може представити фотографијама, видео-записима или звуковима из прошлости или из алтернативне, симулиране стварности.

Технологија има моћ да мења и забави. Замислите да можете да обиђете Пекинг у време династије Минг, оживите Харија Потера преко филмских локација у Оксфорду и Единбургу, или истражите културну историју памука у различитим деловима Азије. На овај начин, апликације се могу користити како би се људима пружила могућност да путују кроз време.

Верује се да ће плаћање и идентитет бити боље повезани када дигитална валута замени готовину. У појединим земљама, уплата преко мобилних уређаја омогућава радњу попут „додирни и плати“ („touch and pay“), што је знатно смањило употребу дебитних и кредитних картица због практичности. На тржиштима на којима је инфраструктура подржана, све од возне карте до чоколаде плаћа се мобилним телефоном. За туристе то има очигледну корист јер не морају да носе толико новца док су у иностранству и брину о замени валута. Што је још важније, то значи да за сваку исплату постоји евиденција „ко, када и где“ и да се интегрисана меморија плаћања може изградити током времена.

Низ технолошких алата је осмишљен да помогне туристима да контролишу своје здравље током пута. Једна од апликација обухвата пакет за праћење и дијагностичке апликације засноване на мобилним уређајима познатим као mHealth. Већ постоји много доступних апликација које омогућавају даљинску дијагнозу болести док туриста борави у непознатој земљи, праћење броја откуцаја срца или мерење крвног притиска и пружа помоћ у нормализацији спавања.

Још један од алата који се развијају везани су за авио-индустрију:

– „интелигентни пртљаг“ који би имао сензоре који би помогли путнику да пронађе свој кофер, и да „преузме“ део стреса за враћање пртљага на аеродрому;

– „интелигентне карте“ које би се ажурирале и обавестиле путнике о кашњењима или променама, помажу приликом конекције за следећи лет или дају флексибилност да путници промене своје планове/летове за мали износ новца ако пропусте планирани лет.

Дигитална технологија је донела и „дигиталне домороце“ – младе људе који не могу замислити живот без Google-а, Youtube-а и Wikipedia-e.

„Дигитални домороци“ се прво, а често и само, окрећу ка интернету када траже све врсте информација; они у великој мери зависе од мреже својих вршњака и других облика нетрадиционалне комуникације као своје прве станице у претрази; они често процењују квалитет информација користећи непоуздане знакове као што су дизајн и препознавање имена.

Друга промена се дешава у начину на који „дигитални домороци” примају информације – више нису пасивни примаоци, они су све више креатори, уредници и рецензенти информација. Они објављују садржаје на мрежи, прегледају производе и услуге и дају свој допринос умреженим пројектима сарадње као што су сајтови Wikipedia и Fanfiction. Отприлике 64% тинејџера у Сједињеним Америчким Државама креирало је неку врсту садржаја на интернету док је отприлике половина свих корејских корисника интернета креирала веб-странице или блогове. У Кини, блогови, огласне табле, онлајн заједнице, инстант поруке и слично су у порасту. Путовање је само један од примера „информације“ која се раније сматрала приватном, док „дигитални домороци“ сада објављују своје тренутне локације и планирана путовања на веома јавним форумима и деле ове информације са великим бројем људи – млади људи се често ослањају више на своје вршњаке него на пружаоце услуга или традиционалне изворе за информације о путовању. Како дигиталне праксе обликују сваку од ових фаза може се видети кроз три корака:

Фаза 1: Припрема за путовање – истраживање и повезивање

Ова фаза се постиже помоћу алата и заједница које младим људима помажу да пронађу летове, хотеле и дестинације, као и више индиректног коришћења корисничког садржаја у облику блогова, коментара, фотографија и видео-снимака да би што више сазнали о различитим местима и искуствима других на путовањима.

Млади људи се све више ослањају на информације које добијају путем мрежа на којима могу наћи своје вршњаке као што су Facebook или MySpace. Фотографије, видео-записи, блогови за путовања и поруке на форуму које су пријатељи поставили на интернету постају важан извор информација. Веб-странице као што су Facebook, Photobucket и YouTube постају индиректни извори информација када се истражује нека дестинација. Тако искуства вршњака постају витална, а „дигитални домороци“ инкорпорирају садржајe које су створили други корисници на мрежама док разматрају своја будућа путовања.

Припрема путовања за „дигиталне домороце” није само истраживање и планирање путовања већ и повезивање са људима. Млади се све више повезују са људима на својим дестинацијама и стварају пријатељства и пре него што напусте дом. LonelyPlanet, издавач туристичких водича за путнике са нижим расположивим буџетом, повезао се са популарним онлајн форумом Thorn Tree Forum, на којем постоји читав одељак посвећен повезивању младих и њиховом заједничком путовању (Travel Companions: Hook up and  head off). Овде млади људи из целог света шаљу поруке о својим путовањима и плановима, тражећи да им се други придруже. Друга врста „пред-путне везе“ се нуди на популарном сајту Couchsurfing. Овај сајт омогућава корисницима да креирају своје налоге и претражују друге кориснике који живе на дестинацији која се жели посетити. Couchsurfing је постао врло популаран међу младима (73,3% корисника су у доби од 18 до 29 година).

Фаза 2: Повезивање

Повезивање је централни аспект онога што значи бити „дигитални домородац“. Они су стално повезани са својим пријатељима и са информацијама, кроз разне медијске платформе. Ова веза се не завршава када крену ка туристичкој дестинацији. Док је одмор време да се искључимо и одвојимо од свакодневне рутине, то није случај са овим људима. Како су се повезивали с другима током припреме за своје путовање, тако настављају да се дигитално повезују током путовања с контактима које су припремали, са својим пријатељима код куће и са новим пријатељима које упознају на путу .

Ипак, дигиталне технологије не нуде путнику само могућност да остане повезан са кућом. Доступност дигиталних алата, растуће креативне тенденције међу младима и навике „хватања“ и дељења тренутака у њиховим животима омогућавају „дигиталним домороцима“ да документују своја путовања док их доживљавају. Сајтови као што су travelpod, travelblog и trekearth посвећени су путницима који пишу коментаре, приче и постављају фотографије, а имају на стотине хиљада постављених корисничких постова. Резултат тога је пораст броја туристичких блогова, фотографија на Facebook-у и Flickr-у, ажурирања статуса путовања и позива за савете о дестинацијама, услугама које прате информације о локацији појединаца и повезивање пријатеља који несвесно могу бити на истом месту.

Фаза 3: Повратак, осврт, процена, уређивање и повезивање (поново)

У овој фази „дигитални домороци“ додају свој глас изворима информација које су користили да би пронашли информације за своја путовања; они дају повратне информације и пишу рецензије услуга које су користили, места која су посетили и особе с којима су боравили. Они учествују у глобалном разговору који се одвија онлајн јер коментаришу на блоговима старих и нових пријатеља, на другим блоговима о путовањима или на сајтовима за друштвено умрежавање, стално позивајући да се интерактивност настави. „Дигитални домороци“ не доживљавају путовање као одсуство из свакодневног живота, већ више као његов наставак.

Коментари

Polet.World Polet.World

најлакши начин за проналажење јефтиних летова је коришћење услуга претраживања, јер обично нема провизија, а трошак је јефтинији од booking, skyscanner
https://polet.world

Остави коментар

Ваш коментар ће бити проверен пре објављивања