Aутор: Жељко Ињац, новинар
Суштина је, као и у сваком послу, тако и у маркетингу и адвертајзингу на друштвеним мрежама, познавати амбијент где се посао одвија. Познавање амбијента друштвених мрежа је заправо кључно за успешан маркетинг на њима. Амбијент друштвених мрежа се односи на општи контекст и околину у којој се користе друштвене мреже. Ово укључује различите аспекте, од технолошког, инфраструктуре и платформи, до социјалних и културних динамика које обликују коришћење друштвених мрежа.
Културна динамика друштвених мрежа односи се на начин на који се култура и идеологија развијају и мењају на интернету и друштвеним мрежама. Друштвене мреже имају значајан утицај на обликовање културе и друштва уопште, и они се налазе у средишту разних културних дебата и промена.
Друштвене мреже омогућавају брзу и лаку комуникацију међу људима из разних делова света. Ова комуникација обликује културне размене и распрострањивање идеја и информација. Алгоритми друштвених мрежа и алгоритми за препоруку могу утицати на начин на који корисници виде информације и садржај. Ово може довести до стварања филтера миљеа, где корисници виде само садржај који потврђује њихова постојећа уверења и културу.
Друштвене мреже су платформе које омогућавају организовање друштвених покрета и активизама. Показале су се као моћни алати за организовање протеста, подизање свести о важним друштвеним питањима. Интернет и друштвене мреже омогућавају лаку дистрибуцију креативних садржаја као што су музика, уметност и видео. Ово омогућава новим уметницима и креаторима да достигну глобалну публику. Друштвене мреже често спајају људе из разних култура и друштвених контекста. То може довести до културних судара и размењивања идеја, али и до конфликата и неспоразумевања. Неки корисници друштвених мрежа користе ове платформе за промоцију и одбрану својих културних идеја и идеологија. Ово може довести до културних дебата и активизма.
Друштвене мреже могу утицати на то на који начин се људи изражавају и споразумевају. Нови изрази, речници и стилови комуникације могу настати као резултат интеракције на друштвеним мрежама и већ настају.
Културна динамика друштвених мрежа је комплексна. Она може имати позитивне и негативне ефекте на културе и друштва, те обликовати начин на који се људи изражавају, комуницирају и сарађују на глобалном нивоу.
Амбијент друштвених мрежа укључује различите платформе и апликације, као што су Фејсбук, Твитер, Инстаграм, Линкедин и друге. Технологија и функционалности ових платформи утичу на начин како људи комуницирају и деле информације. Коришћење друштвених мрежа такође зависи од социјалних динамика и културних обичаја. На пример, различите друштвене групе и генерације могу имати различите начине комуникације и интеракције на друштвеним мрежама. Рецимо, код нас на друштвеним мрежама, старије генерације су склоније текстуалним објавама и фотографијама, а млађе видео клиповима.
Друштвене мреже често стварају виртуелне заједнице где се људи са сличним интересима и вредностима повезују и деле искуства. Мреже омогућавају брзу и широку комуникацију и дељење информација, што може утицати на ширење вести, али и формирање ставова. За предузећа и брендове, друштвене мреже представљају важну платформу за маркетинг и рекламу, што такође обликује амбијент друштвених мрежа.
Амбијент друштвених мрежа се стално мења и развија, те оно што је актуелно и релевантно може се временом мењати. Овај амбијент има велики утицај на начин како корисници формирају интеракцију и како комуницирају на друштвеним мрежама. Амбијент друштвених мрежа представља богато тло за маркетинг и промоцију производа и услуга.
Упознавање амбијента одређене друштвене мреже за циљеве маркетинга може бити истовремено и компликовано, и изазовно.
Друштвене мреже су одличан начин да се изграде односи са клијентима и створи заједница око бренда. Задовољни клијенти често постају привржени бренду и препоручују ваше производе и услуге другима.
Амбијент друштвених мрежа за маркетинг представља изазов, али и велику прилику за предузећа да достигну и ангажују своју аудиенцију на нове и креативне начине. Планирање и стратегија су од суштинског значаја за успешан маркетинг на друштвеним мрежама, као и укључивање познавалаца одређене мреже, тј. инфлуенсера.
Потребно је нагласити да нема једног универзалног рецепта за успех на друштвеним мрежама, већ треба да се примењују стратегије које најбоље одговарају вашем бренду и циљевима.
Поменули смо у претходном излагању ангажовање инфлуенсера. Наравно, маркетинг на друштвеним мрежама може да обавља и појединац који није инфлуенсер. Барем данас постоје безбројни алати и могућности који олакшавају дословно сваки посао на интернету, но ипак је боље имати „човека на терену” који познаје тај терен и има већ формиран утицај на публику.
Инфлуенсери на друштвеним мрежама могу бити моћан ресурс за адвертајзинг и маркетинг кампање. Иако имате спонзорисани садржај на друштвеним мрежама, инфлуенсери могу допринети да тај садржај има бољи контент, већу интеракцију и бољи домет. Инфлуенсери могу сарађивати са брендовима и промовисати њихове производе или услуге у својим објавама. Ово често укључује постављање фотографија или видео записа на којима користе производе и објашњавају њихове предности.
Инфлуенсери могу користити афилијате маркетинг да промовишу производе или услуге и зараде проценат од продаже (распродаје) коју генеришу корисници који прате њихове савете и линкове.
Они такође могу организовати игре и награде за своје пратиоце. Ово може укључивати поделу производа или поклона од стране брендова, што привлачи пажњу и ангажује аудиторијум.
Инфлуенсери могу представити јаке и несубјективне рецензије производа или услуга. Пошто су често видљиви као експерти у својој ниши, њихове препоруке могу имати велики утицај на одабир производа од стране њихове публике.
Брендови могу сарађивати са инфлуенсерима у креирању садржаја који ће бити корисни и занимљиви за њихове пратиоце. Ово укључује стварање заједничких видео записа или прилагођених кампања.
Инфлуенсери могу поделити своја искуства са коришћењем производа или услуга, што може упутити брендове да исправе евентуалне недостатке или да имплементирају побољшања.
Кључ успеха инфлуенсера у адвертајзингу и маркетингу је стварање аутентичних и дозвољених садржаја који одражавају њихов стил и вредности.
Кључно је да инфлуенсери остану аутентични и одржавају уверљивост код своје публике. Такође, важно је да сарађују са брендовима који одговарају њиховој ниши и интересовањима, како би садржај био природан и релевантан за њихову публику.
Инфлуенсери треба да инвестирају време и енергију у креативност свог садржаја. Занимљив и упадљив садржај често има већи досег и ангажман.
Инфлуенсери треба да користе аналитичке алатке на друштвеним мрежама да прате ефективност својих кампања. Ово им омогућава да разумеју како њихов садржај утиче на аудиторијум и да га прилагоде у складу са резултатима.
Требало би да активно учествују са својом публиком, тј. да имају константну интеракцију везану за маркетинг, одговарају на коментаре и поруке, постављају питања и стимулишу дијалог. Већи ангажман обично води до већег утицаја.
Инфлуенсери би требало да раде на сталном унапређењу свог садржаја и профила на друштвеним мрежама. То може укључивати праћење нових трендова и тема које интересују њихову публику.
Ипак, морају бити пажљиви у вези са етичким аспектима свог рада. Потребно је обележавати спонзорисани садржај и отворено комуницирати о својим односима са брендовима.
Неопходно је да се инфлуенсери константно образују и уче о трендовима у маркетингу и друштвеним мрежама. Ове платформе се брзо мењају и важно је остати информисан о новостима.
Поред главних друштвених мрежа као што су Инстаграм, Фејсбук и Твитер, инфлуенсери могу истраживати и друге платформе као што су ТикТок, Линкедин, или Јутјуб, у зависности од њихове циљне групе.
Инфлуенсери који разматрају дугорочни успех потребно је да изграде стратегију која иде даље од само спонзорисаних постова. Ово може укључивати развој бренда и идентитета који је посебан и запамћен од стране публике.
Инфлуенсери могу играти значајну улогу у адвертајзингу и маркетингу на друштвеним мрежама ако паметно користе свој утицај и број пратилаца. Кључно је остати аутентичан, ангажован и подложан променама у овом брзо растућем окружењу.
Створите причу о бренду. Испричајте причу о вашем бренду која ће укључити његову визију, вредности и утемељење. Личнији приступ може подржати ближи однос са вашим пратиоцима.
Истраживање нових могућности за маркетинг на друштвеним мрежама кључно је за остваривање иновативних и ефикасних стратегија.
Поред упознавања амбијента одређене друштвене мреже, налажења „човека на терену” тј. инфлуенсера, познавања алата које пружа свака друштвена мрежа, праћења конкуренције, креирања интеракције са публиком, кључно за сваки добар маркетинг свакако је креативност.
Креативност игра изузетно важну улогу у маркетингу и може бити од кључног значаја за успешну кампању. Креативни маркетинг се односи на иновативне и необичне начине представљања производа или услуге, привлачење пажње потрошача и стварање пожељних перцепција и емоција.
Садржај је од суштинског значаја у маркетингу, и креативан приступ у стварању текстуалних, визуелних и мултимедијалних садржаја може направити огромну разлику. Визуелно атрактивни, смешни, упадљиви или емоционално моћни садржаји често боље привлаче пажњу и подстичу ангажман потрошача.
Креативни маркетинг се најчешће састоји од неочекиваних и изненађујућих приступа. Ово може укључивати необичне рекламе, интерактивне кампање, вирални маркетинг и друге нестандардне технике.
Креативни маркетари истражују нове канале и платформе за промоцију својих производа и услуга. На пример, коришћење социјалних мрежа, виртуелне реалности, интерактивних дигиталних искустава може бити креативан начин за ангажовање потрошача.
Креативност се такође примењује у брендирању и креирању кампања. Приче које су визуелно и наративно интригантне могу помоћи потрошачима да се емоционално повежу са брендом.
Креативни маркетинг често користи хумор, изненађење и емоционални апел како би се створила јака веза између бренда и потрошача. Смешне или занимљиве рекламе могу постати виралне и добити велику пажњу.
Сарадња са уметницима, музичарима, илустраторима и другим креативцима може донети нове и свеже идеје у маркетинг. Брендови понекада стварају уметничке инсталације, музичке видео клипове, или модне колекције како би се истакли.
Креативни маркетинг може да буде основа за изградњу уникалних брендова и дугорочну лојалност потрошача.
Након добро искоришћене креативности у маркетингу на мрежама, још је битно да се заиста добро упозна публика којој се обраћамо. Без познавања публике маркетинг на мрежама је увек у ризику да направи штету бренду. Публика на мрежама је неумољива, често сурова, заправо понаша се као навијачи на трибинама спортских утакмица и најмањи кикс биће дугорочно штетан за бренд. Публика увек препознаје квалитет, али оно што је кључно, публика, односно циљна група, има јасну идентификацију сопствене заједнице.
Не можете се обраћати публици терминологијом и садржајем коју она не разуме или је не занима. Потребно је ући у душу публике, схватити на основу интеракција шта она очекује, шта жели, шта подржава, шта воли, а шта не воли, те у складу с тим постављати стратегију кампање.
У контексту маркетинга и комуникације, термин „публика” се односи на групу људи која је циљана за одређени маркетиншки или комуникациони утицај. Публика може бити разнообразна и укључивати различите типове група и особа, а зависи од специфичног циља и контекста комуникације. Циљна публика (Target Audience) – ово је група особа која ће највероватније имати интерес за производ или услугу коју маркетар жели да промовише. Одабир циљне публике је кључан у маркетингу како би се оптимизовали ресурси и ефикасно комуницирало са потрошачима.
Организацијска публика – ово су друге компаније, организације или институције које могу бити важне за бизнис. На пример, бизнис може имати организацијску публику у виду потенцијалних партнера, добављача или конкуренције.
Медијска публика – ова група укључује новинаре, медијске куће и онлајн платформе које могу писати о производима или услугама компаније. Интеракција са медијском публиком може помоћи у стварању позитивног медијског приказа бренда.
Интерна публика – то су запослени и чланови организације. Комуникација са интерном публиком је важна како би се запослени обавештавали о важним догађајима и стратешким одлукама компаније.
Општа публика – ово су особе које нису специфично циљане, али су изложене маркетирању и комуникацији компаније. Општа публика може бити важна за стварање општег бренда, имиџа и репутације.
Локална, регионална и глобална публика – зависно од бизнис модела и географске распрострањености, публика може бити локална, регионална или глобална. Различите стратегије комуникације морају се примењивати за сваки од наведених нивоа.
Постоје и други специфични типови публике, као што су акционари, владине институције, друштвене групе, итд. Сваки од ових типова може бити од значаја за одређени бизнис или организацију.
Разумевање свих ових типова публике и адаптирање комуникације и маркетиншких напора према њима играју битну улогу у успеху маркетиншких стратегија и у изградњи односа са потрошачима и заинтересованим странама.
Укратко, квалитетан садржај на друштвеним мрежама се обезбеђује одговорношћу, детаљношћу и потребом ваше аудиенције. Обезбедите да ваш садржај има дубину, анализу и вредност која може корисно допринети животу или пословном раду ваше публике и имаћете успешне кампање на друштвеним мрежама.
Остави коментар