Град Велење – еколошка студија случаја

20/03/2025

Аутор: Др Јелена Тодоровић Лазић

 

Велење је један од 112 градова који учествују у Мисији ЕУ за испоруку 100 климатски неутралних и паметних градова и у Програму пилот градови – компоненти мисије која се фокусира на истраживање и тестирање путева брзе декарбонизације током двогодишњег периода.

Једном изграђен око рудника угља, Велење, један од најсунчанијих и најзеленијих градова Словеније, трансформише се како би постигао климатску неутралност. Град се обавезао да ће постепено избацити угаљ до 2033. године, али ће морати да помири своје индустријско наслеђе са захтевима одрживе будућности.

Иако Велење у великој мери дугује свој развој индустрији угља, оно је такође еволуирало у живахан град са богатом културом и младалачком енергијом, илустрован добро дизајнираним игралиштима, омладинским центром и далеко највећим дечијим фестивалом у региону. У њему се одржавају познати културни догађаји и популарна је туристичка дестинација захваљујући изузетној локацији између језера и планина. Довољно мало да све стигне за двадесет минута, али довољно велико да понуди модерну инфраструктуру и културни живот, Велење се показало довољно амбициозним да крене у мисију трансформације у климатску неутралност и суочавања са великим изазовом који лежи под земљом.

Историја Велења је уско везана за лигнит који лежи испод његове површине. Пре шездесет пет година, влада бивше Југославије је урбанизовала ово подручје и људи широм земље су пресељени да раде у рудницима угља. Жила куцавица града постала је термоелектрана, која се углавном напаја мрким угљем, обезбеђујући енергију за 95% региона.

Након дугогодишњег просперитета од енергије угља, општина Велење одлучила је да крене у корак са временом и направи изазован корак ка преласку на еколошки прихватљивија решења. Иако је угаљ донео просперитет, Велење је истовремено повезао са прошлошћу која се у великој мери ослањала на фосилна горива.

Несумњиво, није лако када је привреда града тако дубоко повезана са једном индустријом. Два највећа послодавца, рудник угља и фабрика, у центру су ове транзиције. Више од четири хиљаде радних места директно је повезано са њима.

Град вредно ради да се ово промени. Поред осталих иницијатива, Велење се придружило Мисији за испоруку сто климатски неутралних и паметних градова, као и Програму пилот градова са својим пројектом UP-SCALE, заједно са Љубљаном и Крањом.

Ово је пројекат великих размера којем треба приступити из више углова као што су будућност рада, нови извори енергије, финансирање транзиције и још много тога. Велење је настало из угља и расло је уз њега. Менталитет људи један је од највећих изазова. Још увек се разговара са првом генерацијом рудара, којима је тешко да схвате потребу за затварањем рудника и преласком на обновљиве изворе енергије.

У средишту трансформације Велења је декарбонизација система даљинског грејања (СДГ), који се тренутно ослања на угаљ. План је да се застарела инфраструктура замени системом ниске температуре треће генерације са решењима одрживе и обновљиве енергије. 76% емисија града долази од грејања, транзиција је сложена загонетка која укључује и физичку инфраструктуру, као и свест јавности и ангажовање.

Као први корак, општина је израдила акциони план заснован на дубинској анализи изводљивости различитих сценарија СДГ и локалног потенцијала за обновљиве изворе енергије у складу са праведном транзицијом и поступним укидањем угља. Предлаже прелазак на иновативни СДГ режим, који се састоји од фото напонских топлотних и соларних колектора, складишта топлоте, високонапонских електродних котлова, топлотних пумпи, и сматра се економски најизводљивијим и одрживијим.

Акциони план предвиђа улагање у реновирање зграда и енергетску реконструкцију као један од најважнијих корака за минимизирање губитака и обезбеђивање довољно енергетских података за дигитализацију.

У оквиру UP-SCALE пројекта, Велење се фокусира на смањење потрошње топлотне енергије у јавним и стамбеним зградама. Основни циљ је креирање дигиталног алата који прикупља податке о потрошњи енергије и помоћу којег можемо изводити симулације о утицају ефикасног коришћења енергије за поједине објекте. Ове мере ће омогућити грађанима да прате потрошњу енергије и самим тим имају могућност да предузму мере за уштеду, да промене навике у потрошњи.

Људима је потребна већа свест о климатским променама, али и о практичним питањима као што је начин управљања потрошњом енергије. То су једноставне ствари као што је правилно коришћење термостата. Још увек могу често да се виде људи како греју своје станове са широм отвореним прозорима. У складу са тим, део решења је технолошки, али део је и промена понашања.

Велење се фокусира на промену понашања и сматра да грађани треба да буду у центру транзиције. Због тога је 4. јула 2024. општина отворила једношалтерски центар у оквиру свог UP-SCALE пројекта, Канцеларије за климатску енергију. То је физички простор за становнике Велења са стручњацима при руци за пружање информација и савета о енергетској ефикасности и климатским променама. Канцеларија води бројне иницијативе, као што је нуђење финансијских подстицаја за помоћ људима да пређу на нове електричне термостате.

Сат откуцава за укидање угља у Велењу, са роком постављеним до 2033. године, али град не гаји илузије о размерама изазова који је пред њима. Затварање рудника угља неизбежно ће довести до губитка радних места, а привреда региона ће морати да се реструктурира како би се прилагодила новонасталој ситуацији.

Велење није фокусирано само на енергетику и индустрију; такође се разматра како створити зеленију, одрживију заједницу. Град је већ направио кораке у одрживој мобилности, уводећи бесплатан јавни превоз 2008. године и проширивши своју бициклистичку инфраструктуру.

Циљ је да се смањи број аутомобила у центру града и промовише пешачење и вожња бициклом. Ради се на овоме више од једне деценије, а резултати почињу да се показују. Ради се о промени навика, баш као и код потрошње енергије.

Упркос неизвесностима око будућности, Велење иде напред са оптимизмом и одлучношћу. Поред декарбонизације свог енергетског система, град улаже у дубинско реновирање зграда, пројекте зелене инфраструктуре и дигитализацију својих услуга како би створио паметније и ефикасније урбано окружење.

Добитници Зелене престонице Европе и награде Зелени лист за 2024. проглашени су на свечаности у Греноблу у Француској, Зеленој престоници Европе за 2023. годину. Шпански град Валенсија постао је зелена престоница Европе за 2024. годину, а титула Зеленог листа Европе 2024. припала је заједно Елсинореу у Данској и словеначком граду Велењу.

Приликом доделе награде комесар за животну средину, океане и рибарство Виргинијус Синкевичијус рекао је да „ови градови напорно раде на изградњи здравијег и зеленијег окружења за своје становнике и инспирација су другима. Они показују да је амбиција Европског зеленог договора за изградњу отпорних друштава једини пут напред. Градови су на челу ове транзиције и са досадашњим напретком, заиста верујем да можемо да изградимо зеленију и праведнију Европу за све.“

Заиста, Велење је био један од првих градова у Словенији који је инсталирао систем одвојеног прикупљања отпада и од тада унапређује управљање отпадом. Град је жељан да подели своја искуства о трансформацији од рударства у климатски неутралан град. Како би подржао ове напоре, Велење ће добити финансијску награду од 200.000 евра.

Ова награда долази на време, пошто је 26. октобра 2024. Европска комисија предложила строжа правила о загађивачима ваздуха, површинских и подземних вода и пречишћавању градских отпадних вода. Ови предлози су део амбиције ЕУ о нултом загађењу и усмераваће ЕУ ка кључним циљевима до 2030. за смањење загађења на извору. Сви градови могу одиграти своју улогу у спровођењу кључних закона, допринети отпорном опоравку и подстаћи прелазак на чисту, кружну и климатски неутралну економију.

Велење је добило још једну награду – награду Зелена престоница Европе пример добре праксе за пројекат претварање отпада у вредност. Велење је кроз Центар за поновну употребу пронашло начин да допринесе циркуларној економији. Овај центар поправља, обнавља и продаје половну робу по повољним ценама. Продужавањем животног века ових предмета, смањењем отпада и максимизирањем ефикасности ресурса, град активно доприноси транзицији ка кружној економији. Центар за поновну употребу основан је 2012. године и добија суфинансирање од стране општине Велење. Током година, Центар је доживео значајан раст, што је довело до недавног отварања нове локације.

Примарни циљ центра за поновну употребу је реновирање предмета који су још увек у добром радном стању, а затим њихова препродаја. Ови предмети укључују намештај, кућне апарате, керамику, књиге, спортску опрему и још много тога. Пре успостављања Центра за поновну употребу, ови предмети би завршавали у токовима отпада, намењеним за депоније. Отуда је један од главних циљева центра преусмеравање отпада са депонија.

Поред смањења отпада, Центар за поновну употребу има за циљ да промовише предности поновне употребе предмета у заједници. Ово укључује подизање свести међу потрошачима и решавање свих предрасуда везаних за куповину половних ствари. Штавише, Центар функционише и као социјално предузеће стварајући зелена радна места.

Домаћинства којима одређени артикли више нису потребни могу их предати у Центар за прикупљање отпада. Алтернативно, грађани могу заказати услугу бесплатног преузимања. Једини услов је да су предмети и даље употребљиви и/или лако поправљиви. Да би одредили вредност ставке пре преузимања, људи могу унапред да пошаљу слике. Сабирни центар такође има одређен простор где људи могу оставити електронске уређаје који су још увек у функцији или захтевају мање поправке. Поред тога, Центар за поновну употребу има веб продавницу за додатну погодност.

По пријему предмета са потенцијалном вредношћу, Центар за поновну употребу га прегледа, чисти и припрема за продају. У неким случајевима предмети се креативно мењају, што резултира потпуно новим изгледом захваљујући вештинама запослених у Центру. Ако се чини да неки предмет има историјску вредност, Центар сарађује са Музејом Велење на верификацији.

Примарни изазови са којима се суочава Центар поновне употребе Велење били су подизање свести о Центру међу грађанима и едукација и мотивација да унесу корисне ствари које им више нису потребне. Друга потешкоћа била је привлачење различитих сегмената купаца у Центар, посебно оних који су мање активни или мање свесни одрживе куповине.

Велење тежи да допре не само до грађана који траже јефтине ствари, већ и до оних који разумеју важност циркуларне економије и спремни су да купују обновљене производе по вишој цени. Да би се суочила са овим изазовима, општина Велење припремила је промотивну кампању у оквиру европског пројекта за подизање свести о значају поновне употребе. Додатно, проналажење одговарајућег особља, посебно за организацију рада у центру и вођење радње, представљало је још један изазов.

Значајна предност ове добре праксе је смањење отпада. Центар за поновну употребу је од 2013. године спречио одлагање 283.590 килограма отпада омогућавајући поновну употребу предмета. У 2021. години, продавница је забележила укупно 4.225 куповине, са 13.000 продатих артикала. Штавише, 2022. године Центар је остварио приход од продаје од 48.000 евра.

Повратне информације грађана о Центру за поновну употребу биле су веома позитивне, што је довело до позитивног преношења информација у заједници. Као резултат тога, људи из целог региона сада посећују Велење посебно да би истражили Центар. Ово показује успешно стварање свести и растућу спремност међу људима да донесу свесније одлуке о куповини. Још једна корист је отварање четири зелена радна места за запослене, што је делом омогућено и захваљујући суфинансирању општине Велење.

Успех Центра за поновну употребу премашио је очекивања, а грађани спремно користе прилику да оставе или да старе предмете покупи центар за поновну употребу и купују поново употребљене предмете из продавнице. Стога Град Велење препоручује и другим градовима да имплементирају сличне праксе.

Неопходно је континуирано промовисати продавницу у оквиру Центра и одржавати редован контакт са јавношћу путем различитих медијских канала. На тај начин се може доћи до различитих циљних група, а људи ће се подсетити на могућност продаје и куповине у радњи.

Да би стигао до свих грађана Велења, било би корисно да Центар за поновну употребу сарађује са релевантним појединцима или компанијама како би се подигла свест и боље промовисао Центар. Поред тога, коришћење промотивних кампања од стране општине могло би додатно помоћи у маркетингу Центра.

Остави коментар

Ваш коментар ће бити проверен пре објављивања