Аутор: др Дуња Демировић Бајрами
Сваке године туристички трендови долазе и одлазе, међутим, 2021. година ће бити једна од најзначајнијих за туризам. Како се свет полако опоравља од COVID-19 пандемије а границе се постепено почињу отварати, поставља се питање како ће путовања сада изгледати.
Иако нико не зна како ће сада туристичка индустрија тачно изгледати, једно је сигурно – нећемо моћи путовати тако слободно (без забринутости за своје здравље) као некада, бар у догледно време. Након пандемије путници ће бити много свеснији потребе путовања на дестинације на којима ће бити лакше одржавати праксу социјалног дистанцирања. Туроператори ће морати да буду креативни приликом креирања итинерера, јер ће морати да избегавају коришћење јавних облика превоза и препуна туристичка подручја, с обзиром на то да ће туристи очекивати овај пажљивији приступ приликом формирања туристичког производа. Ово може довести до популаризације итинерера усредсређених на удаљеније локације или чак на повећану популарност производа попут посматрања птица и бициклистичких тура, где је мања вероватноћа да ће путници доћи у контакт с другима.
У постковид свету путницима ће бити важније него икад да остану повезани и информисани док путују. Прошла су времена када људи могу лако да се искључе из мреже, јер сада постоји пресудна потреба да буду информисани и буду у току с најновијим смерницама за путовања. Туроператори који својим путницима могу пружити детаљне итинерере на мрежи и ван ње (online and offline) биће најважнији за путнике којима је стало да буду информисани.
Путовање у групама може бити привлачан начин да људи упознају друге, уживају у јединственом искуству или једноставно да уштеде новац на путовањима. Међутим, током 2021. године ова опција ће вероватно постати непопуларна. Туроператори и туристичке агенције које су се специјализовале за креирање групних тура мораће да почну размишљати о томе како да организују своје пословање како би безбедно и успешно пословали у овом новом свету. Једна од могућности би могла бити потпуно окретање од групних путовања до 100% индивидуалних путовања. Друга ствар може подразумевати и даље пружање групних путовања, али само оним групама које се већ знају, верују једни другима и имају редовну комуникацију.
У будућности ћемо можда видети како популарност одредишта зависи од тога колико је та држава или регион добро контролисао коронавирус. Мере предострожности које су на снази и начин на који је контролисано ширење вируса увериће путнике да ће бити сигурни док се налазе у одређеној земљи или дестинацији. То би, нажалост, могло резултирати и тиме да земље/дестинације које су биле жаришта пандемије, а које су биле популарне пре пандемије, нестану са туристичког тржишта јер ће их путници избегавати.
Не само што ће се променити популарне дестинације, већ ће и овај менталитет утицати на то како људи путују до одредишта и унутар њега. Избор авио-компаније можда више неће зависити само од цена, већ ће на одлуке утицати хигијенски стандарди – на пример да ли је ношење маски обавезно или не, да ли постоји размак између путника у авиону (празно седиште између путника) итд. Унутар земље путници ће можда бити више заинтересовани за приватни превоз или доплату за превоз више класе како би могли да остану безбедни и избегну гужву.
Према истраживању Светске туристичке организације 93% младих се изјаснило да су пандемија и изолација повећале њихову жељу за путовањем. Након завршетка пандемије 75% путника који припадају генерацији „З“ као и „миленијумској генерацији“ планира да оде на дужа путовања, с тим што 81 одсто испитаника жели да заобиђе стандардне дестинације за одмор. Истраживање је такође препознало помак ка опцијама за путовања у неке „нестандардне“ дестинације. Иако су класичне дестинације попут Грчке и Италије и даље популарне, земље попут Јапана, Канаде, Африке, Новог Зеланда и САД високо су се рангирале на листи за наредна путовања након пандемије.
Можда се чини да се путовања због „сунца, мора и песка“ потискују у корист другачијих путовања. Став „искористи дан“ након вишемесечних ограничења подстакао је жељу да се види и учини више. Међутим, истраживање компаније „КлубМед“ (KlubMed) указује да није све изгубљено за идеално одмарање на плажи, па су тако Малдиви најтраженије место за одмор у 2021. години, са Грчком као наредном идеалном дестинацијом. С друге стране, према истраживању „Блум консалтинга“ (Bloom Consulting), 35–45% људи не би путовало док вирус не буде потпуно под контролом. Чак и тада 15 процената људи је изјавило да више неће путовати у сврху релаксације и ако је вирус у потпуности стављен под контролу.
Шта то значи за предузећа чија зарада зависи од поновног повећања путовања ове и следеће године? У суштини то значи да је време да се преиспита циљна група потрошача. У недостатку опција за међународна путовања, људи су у локалним областима налазили инспирацију за путовање. Камповање у шаторима или камп кућицама, одседање на сеоским газдинствима и слично, високо су се рангирали у претрази за жељени одмор на „Гугловој“ (Google) листи прошле године.
Tуристичке компаније, хотелијери и туристичке агенције већ напорно раде како би привукли будуће путнике да поново путују када то буде сигурно. Ово су неки од начина како ће се путовања одвијати ове године:
- „бездатумски поласци“: за нову туристичку сезону у 2021. годину, компанија „Ексодус Травелс“ (Exodus Travels) нуди потенцијалним путницима место на њиховим првим путовањима на поново отвореним дестинацијама кад год би се то могло догодити; промовишући идеју да је планирање путовања један од најзанимљивијих делова самог путовања, програм ове компаније ће путницима гарантовати место на првом путовању до жељеног одредишта – било да је то Јапан, Кенија или обала Амалфија; ако се датуми не поклопе са жељеним временом одмора путника, компанија ће поново резервисати за неки наредни датум, чинећи то добитном ситуацијом за све;
- повећана онлајн активност: пред почетак празника, брендови попут „Белмонда“ (Belmond) привлачили су пажњу својих клијената виртуелним догађајима који не само да су инспирисали људе на путовања, већ су нудили забавне, информативне и бројне друге активности које су служиле за подизање расположења током необичне празничне сезоне; искористивши максимално свој ИГТВ канал, бренд је нудио мајсторске курсеве у изради божићних крекера и прављењу новогодишњих венаца; од почетка пандемије компанија „Викинг“ нудила је клијентима виртуелне туре по историјским имањима попут замка Хајклер, организујући онлајн часове кувања са својим познатим куварима и организујући разговоре са признатим ауторима попут Џефрија Арчера; сваки догађај осмишљен је тако да подстакне путнике да маштају о одређеној дестинацији, позивајући се на кулинарска или културна искуства која су обично неизоставни део међународних путовања; на крају, међутим, повећани онлајн ангажман оваквих компанија учиниће да остану у мислима путника и када се сезона путовања поново активира;
- одржавање стандарда хигијене из доба пандемије: током пандемије, хотели и други пружаоци угоститељских услуга трудили су се да пронађу равнотежу између сигурности и пружања гостима оног нивоа персонализоване услуге коју су очекивали; у берлинском хотелу „Хотел де Роме“ (Hotel de Rome) регионални менаџер за квалитет и обуку je изјавио: „Где год је то могуће, нудимо бесконтактне услуге и смањујемо интеракцију на захтев гостију и у складу са важећим прописима. Иако – посебно на технолошком пољу – многе ствари постају практичније и брже, ми такође стварамо искуство које многи наши гости цене и траже личну услугу и међуљудску интеракцију“;
- еколошки, културни и друштвени активизам: од борбе против климатских промена до подршке аутохтоном становништву кроз туризам, пружаоци путовања удвостручују напоре да чине добро док раде свој посао; комплекс „Балдорф Асториа“ на Малдивима позива госте да током боравка у овом ризорту усвоје „корални оквир“ како би се покушала рехабилитација осетљивих гребена у региону, којима већ прете климатске промене; на Јамајци чувени хотел „Златно око“ и његов партнер фондација „Оракабеса“ су покренули нову продавницу са ронилачком опремом у којој локално становништво и гости могу учествовати у обнављању коралних гребена;
- „путни балони”: поверење ће бити најважније када се границе поново отворе за путовања, а неки туроператори већ сада нуде путницима прилику да путују с људима којима највише верују и које познају: са пријатељима и породицом; компаније попут „Трафалгара“ и „Костсејвера“ нуде опцију „путних балона“ – малих, приватних групних путовања за предстојећу 2021. годину, што омогућава члановима једне или више породица и/или пријатељима да буду заједно на путовању и током обилазака, задржавајући сигурнију дистанцу од људи које не познају; такође, ова врста путовања биће прилика онима који су током пандемије били раздвојени од својих најближих да се поново повежу и окупе.
Остави коментар