Изложба Вукашина Шобота „De Profundis“ биће отворена у уторак 16. јуна у 19 часова у клубу „Трибина младих“ Културног центра Новог Сада. Изложба ће моћи да се погледа до 29. јула.
Пројекат „De Profundis“
Фотографски пројекат „De Profundis“ је дугорочан пројекат. Започет је 2013. првим портретом пуша- ча Јуре Иванушича. Уследила је серија успешних портрета, што је резултирало самосталном из- ложбом у Галерији медија, на којој сам био први позвани фотограф од почетка њене делатности. Сам пројекат фотографисања пушача је на неки начин одговор на званичну кампању против пушења и тиме ограничавање личних одлука. У сваком случају, сви они који су приказани на фо- тографијама су били одушевљени пројектом који још траје и трајаће још неко време. Портрети- рани су углавном из Словеније, али их има и из Француске, Италије, Немачке, Босне и Војводине. Фотографије су углавном квадратног фор- мата, неке су портретне. Без рамова су и на капа плочама.
Вукашин Шобот
Док у постељи читам нову књигу Марсела Штефанчича о Ивану Цанкару, поред серије црно-белих фотографија Вукашина Шобота од- мах ми се појави пред очима, у мислима, у раз- мишљањима и паралелној стварности одломак о кокетирању са „црним филмом – филмом ноар” и Цанкаровим психо-филмским сценама задимљене мрачне средине у којој често бора- ве и лутају његови ликови, које он, како Марсел Штефанчич више пута помиње, „фотографише“ у својим цртаним филмовима, причама, рома- нима, позоришним представама… У овој књизи, с упечатљивим поднасловом „Есеј о највећем”, аутор Ивана Цанкара прак- тично ставља у улогу филмског визионара, као и неуморног „фотографског” посматрача жи- вота, сведока замагљених судбина и детаља из живота Љубљане, Словеније и Беча. И зато није случајно да су први филмови тог цанкарског доба били црно-бели, као што су и Вукашинове изложене фотографије црно-беле, као што је и дим цигарете црно-бео, прошаран безбројним нијансама сиве. Управо савршено за сликање баш на овом медију, јер многи се професио- нални фотографи и галеристи и даље заклињу у црно-белу естетику и неисцрпно богатство сивила између два екстрема. Низ је великих и изузетних мислилаца, ау- тора, уметника којима је дим цигарете стварао осећај у коме могу да разбистре и раздиме своје мисли, изоштре и усредсреде своје стваралачке визије и интелектуалну и уметничку енергију. Такође их на Вукашиновим фотографијама има читав низ, њихови радови и размишљања обо- гаћују наше време. На фотографијама су субјекти најчешће постављени централно, дим цигарете зрачи и лебди лево или десно од њих, понекад је усме- рен право на посматрача или се у фототренутку ухвати унутар тела пушача. Непосредност и спремност субјеката да се фотографски експонирају и препусте радо- зналости оптике фотографа важан је елемент ауторског сензибилитета који прожима ове портрете. Он не прави проблеме са компози- цијом и препушта спонтаном позирању портре- тисаних пушача да исприча своју причу, покажу своје тренутно расположење и истовремено могућност инспирације, којој понекад може по- моћи и дим цигарете. Са цигаретом у устима или међу прстима посматрају нас и фотографа, или не обраћају пажњу на њега јер су баш у фототренутку када би могла заискрити и запалити нова идеја, која би осветлила и црно-бело обојила стање дана- шњег тренутка. Њихово фотографско замрза- вање, кроз ауторски поглед на фотографа Вука- шина Шобота, загрева их ватром и даје им сми- сао. Тако црно постаје бело, бело постаје црно, а замрзнута слика зрачи ватреном поруком.
Ладо Јакша, историчар уметности
Вукашин Шобот
(Трбовље, Словенија, 1963)
По образовању сам инжењер медијске продук- ције, дипломирао на теми репортажне фотогра- фије. Самозапослен у култури, фотограф, видео- граф и режисер.
Активно се бавим фотографијом од почетка века, када сам хонорарно фотографисао за днев- ник „Словенске новице“. Током овог кратког али интензивног периода стекао сам драгоцено ис- куство у комерцијалној фотографији.
Уследиле су године додатног учења и завр- шетак студија медијске продукције. Већ у овом периоду сарађивао сам са бројним клијентима, али пре свега радио са фото-агенцијом „Демо- тик“ из Лондона, где сам био један од њихових истакнутијих фотографа. Сарађивао сам и са другим агенцијама и новинама. Године 2012. био сам један од ретких фотографа позваних на жреб група за евробаскет у Постоњској јами, а наред- не године био сам акредитовани фотограф.
Године 2010. био сам један од пет суоснива- ча ФД „ГОГА“ из Загорја об Сави, првог оваквог удружења у општини. Током мог ангажовања удружење је добило, између осталог, Признање
„др Славка Грум“.
- године сам напустио удружење и заједно са Тином М. Шобот основао „NOIRE“, ин- ститут за промоцију фотографије и видеа.
Од тада се, поред комерцијалне фото- графије, активно бавим културним животом у општини Загорје и Засавје. Претходне три годи- не водим фото-галерију „f 2.8“ у којој се налазе реномирани словеначки фотографи и фотогра- фи из локалне средине који показују одличан потенцијал и жељу за развојем.
Поред фото-галерије „f 2.8“, последњих го- дину и по дана сам садржајно (и техником) креи- рао уличну фото-галерију.
Поред фотографије, већ 15 година сам ви- део-репортер локалне ТВ станице ЕТВ. Поред самог теренског рада, припремам и водим сту- дијске емисије, а повремено се појављујем и као режисер ТВ емисија.
У области видеа и филма режирао сам и снимио много филмова по наруџбини, углавном репортаже, а у септембру је премијерно прика- зан документарни филм „Сенке Саве“.
До краја ове године биће завршен докумен- тарни филм „Кота 37“ који приказује последње тренутке рударења у Засавју.
Референце:
Учествовао сам на више од 30 групних изложби, последња ове године у октобру на Октобарском салону загорских ликовних уметника (једини фо- тограф).
Последњих година сам сукреирао на Сли- карској колонији „Излаке Загорје“ (2016), неко- лико пута у „Ekstempore Artkum“.
Објавио сам фото-монографију „Кота 37“.
Самосталне изложбе:
Изложба фотографија, ДД Трбовље, 2016. Изложба „Кота 37“, Фото-галерија „Шолт“, 2017. Изложба „Кота 37“, Галерија ЦТК Љубљана, 2018. Изложба„Кота 37“, Културни центар Крмаљ, 2019. Изложба „De Profundis“, кафе-галерија „Кафе“ Ра- дече, 2022.
Изложба„De Profundis“, Галерија Крмељ/Севница
Контакт: [email protected] / www.noire.si
Остави коментар