Државе чланице ЕУ и структурне реформе у домену јавне управе (2. део)

31/01/2025

Aутор: др Јелена Тодоровић Лазић

 

Квалитет управљања и јавна администрација једне земље је кључни фактор у њеном економском учинку и благостању њених грађана. Ефикасна јавна управа служи потребама грађана и предузећа. Од суштинске је важности да органи јавне управе буду у стању да се прилагоде променљивим околностима.

Генерални директорат Европске комисије за подршку структурним реформама (скраћено ГД РЕФОРМ) помаже државама чланицама ЕУ да спроводе реформе у области управљања и јавне управе пружањем техничке подршке. Подршка може бити усмерена на више области од којих ће неке бити представљене у овом раду.

ДИГИТАЛНА ЈАВНА УПРАВА

Дигитална трансформација јавних управа је начин да се пруже брже, јефтиније и квалитетније услуге. Е-управа побољшава ефикасност и повећава прилагођеност и приступачност корисницима. Такође, Е-управа помаже у промовисању етичких пракси и смањењу ризика од корупције.

Имплементација солидне е-управе је срж развоја е-управе. Када органи за доношење одлука и надзор буду успостављени, државе чланице ЕУ могу дефинисати своје стратегије, архитектуре и оквире и наставити са имплементацијом. Е-управа има снажан међуминистарски аспект јер захтева поједностављење административних процеса у свим службама како би се задовољиле потребе грађана.

Подршка у овој области може да се реализује на неколико начина:

  1. Помагањем администрацији да искористи нове дигиталне технологије како би се превазишао недостатак интероперабилности ИТ система.
  2. Побољшањем услуга које пружају администрације држава чланица ЕУ грађанима, предузећима и другим управама коришћењем информација и комуникационе технологије као што је вештачка интелигенција.
  3. Дизајнирањем система дигиталног управљања и постављањем правих оквира управљања.

Представићемо укратко неколико примера из ЕУ праксе у овој области:

    А)    СПРОВОЂЕЊЕ ДИГИТАЛНЕ СТРАТЕГИЈЕ У ИТАЛИЈИ

Дирекција за ИТ системе и иновације италијанског Министарства економије и финансија је одговорна за дигиталну трансформацију, промовисање иновација и пружање ИТ услуга. Такође, она пружа заједничке услуге обрачуна плата и друге услуге ширем италијанском јавном сектору. Сваке године управља исплатама у износу од око 52 милијарде евра.

Након реформе администрације, пружање услуга људских ресурса је централизовано. Италијанска дигитална стратегија је омогућила велику дигиталну трансформацију система људских ресурса за запослене у јавном сектору. Као резултат тога, база клијената Дирекције је повећана са 2 милиона запослених у 100 јавних организација на 3,3 милиона запослених у 10.000 организација. ГД РЕФОРМ је подржао дизајн реформе управљања која је потребна да би се омогућиле такве промене.

    Б)  ИЗГРАДЊА КАПАЦИТЕТА ЗА ГЛАВНОГ СЛУЖБЕНИКА ЗА ИНФОРМАЦИЈЕ СЛОВАЧКЕ

Словачка је успоставила владиног Службеника за информације (ЦИО) одговорног за дигиталну агенду. Ова канцеларија се фокусира на услуге е-управе и ИТ системе за решавање ниског нивоа дигитализације владе и привреде. ДГ РЕФОРМ је пружио подршку Канцеларији ЦИО како би помогао у развоју чврсте стратегије о дигиталним вештинама за мала и средња предузећа (МСП). Подршка је укључивала анкету и дискусије са фокус групама, прикупљање добрих пракси ЕУ, израду препорука и плана транзиције.

Пројекат је резултирао стратегијом за ЦИО канцеларију са краткорочним и дугорочним препорукама за унапређење дигиталних вештина запослених у малим и средњим предузећима.

ПРАВОСУДНИ СИСТЕМИ

Ефикасни правосудни системи играју кључну улогу у одржавању владавине права и основних вредности ЕУ. Они су такође важан структурни елемент за окружење погодно за инвестиције и пословање. Стога је побољшање ефикасности националних правосудних система један од приоритета ЕУ.

Државе чланице ЕУ се ангажују у реформама како би своје правосудне системе учиниле ефикаснијим. ГД РЕФОРМ пружа практичну подршку за побољшање капацитета националних институција за спровођење реформи у правосудном сектору. ГД РЕФОРМ такође, олакшава размену најбољих пракси међу државама чланицама ЕУ.

Подршка у овој области може да се реализује на неколико начина:

  1. Смањењем дужине судских поступака, побољшање поступка стопа нерешених предмета и јачање извршења пресуда.
  2. Побољшањем приступа судовима, побољшање алата за процену (нпр. информационо-комуникационих технолошких система за предмете) и увођење стандарда за благовременост и квалитет пресуда.
  3. Подршком независности правосудних система кроз унапређење процедура за именовање, унапређење и оцењивање судија и тужилаца.
  4. Редизајнирањем расподеле предмета у судовима.

Представићемо укратко пример из ЕУ праксе у овој области:

     А)    ЗАПОШЉАВАЊЕ И УНАПРЕЂИВАЊЕ СУДИЈА НА КИПРУ

У контексту реформе правосуђа, ГД РЕФОРМ је подржао Кипар у стварању објективних критеријума за запошљавање, оцењивање и унапређење судија. Са експертизом из Немачке, Холандије и Аустрије, пројекат је представио конкретне препоруке о томе како да се ови критеријуми поставе. Препоруке су засноване на упоредној анализи најбољих пракси из одабраних јурисдикција и навеле су кипарске власти да уведу нове процедуре за запошљавање, оцењивање и унапређење судија. Запошљавање нових судија ће уследити након примене новог поступка и критеријума за избор.

БОРБА ПРОТИВ КОРУПЦИЈЕ

Етика у јавном животу почиње са ставовима и вредностима на врху администрације. У првом реду, то је ствар саме владе и највиших руководилаца који су изабрани да воде администрацију. Међутим, стандарди етичког понашања важе и за све службенике. ГД РЕФОРМ подржава државе чланице у успостављању транспарентности и одговорности у њиховој административној пракси. Нуди практичну техничку подршку за дизајн и примену етичких смерница и стратегија и политика за борбу против корупције и превара. Подршка се пружа у свим фазама осмишљавања и имплементације. У овој области подршка може да се реализује на неколико начина:

  1. Израдом и имплементацијом стратегија и акционих планова за борбу против корупције и превара, укључујући дефинисање индикатора за мерење успеха.
  2. Израдом етичких смерница (нпр. о сукобу интереса или дисциплинским мерама) за јачање интегритета јавне управе.
  3. Израдом система интерне контроле и интерне ревизије, стратегија и методологија за јачање контролног окружења у јавним органима.
  4. Развојем и модернизацијом структура набавки, стандарда и система како би се обезбедило добро управљање националним буџетом и фондовима ЕУ.

Представићемо укратко неколико примера из ЕУ праксе у овој области:

А)       ОБУКА ПРОТИВ КОРУПЦИЈЕ У ГРЧКОЈ

Овај пројекат је пружио подршку грчкој Националној управи за транспарентност у циљу унапређења знања јавних званичника о најбољим међународним праксама у борби против преваре и корупције. Укупно, 550 тужилаца, судија и истражитеља је прошло обуку о темама као што су прикупљање доказа о привредним и корупцијским кривичним делима, повраћај имовине и пријаве имовине, анализа података и форензичке истраге. Обуке су помогле грчким јавним званичницима да стекну боље разумевање напредних алата и техника за борбу против корупције и преваре.

Б)        ИНТЕРНА РЕВИЗИЈА У РУМУНИЈИ

ГД РЕФОРМ је подржао Централну јединицу за хармонизацију за јавну интерну ревизију у Румунији да побољша рад система јавне интерне ревизије и да ојача функцију интерне ревизије. Пројекат је подржао израду нове Стратегије јавне интерне ревизије за период 2020–2024. Такође је повећао професионалне вештине интерних ревизора и ојачао оквир контроле јавних финансија, посебно на локалном нивоу.

Нова Стратегија се спроводи у циљу подршке спречавању преваре и корупције и побољшања коришћења расположивих ресурса на централном и локалном нивоу.

ЉУДСКИ РЕСУРСИ

Буџетска ограничења врше притисак на државне службе да ефикасно користе оскудне ресурсе. У исто време, државе морају да одговоре на променљиве потребе својих грађана. Стога се администрација у државама ЕУ подстиче да успоставе оне системе људских ресурса (HR) који промовишу прилике за учење и развој каријере. У том контексту, професионалне стратегије људских ресурса су кључне за привлачење најкомпетентнијег особља. Алати за развој људских ресурса су, више него икада, кључна компонента у изградњи квалитетне јавне управе и подстицању економског раста. Подршка у овој области може да се реализује на неколико начина:

  1. Дефинисањем процеса и процедура за деполитизацију и професионализацију избора топ менаџера.
  2. Израдом добрих пракси како би се осигурала интерна мобилност особља.
  3. Имплементацијом система за процену учинка државних службеника.
  4. Дизајнирањем процеса планирања људских ресурса у јавној управи како би се одговорило будућим потребама људских ресурса.
  5. Спровођењем акција управљања променама, укључујући развој и примену организационих стратегија.

Представићемо укратко пример из ЕУ праксе у овој области:

  А)       ИНОВАТИВНО УПРАВЉАЊЕ ЉУДСКИМ РЕСУРСИМА У ИРСКОЈ

Овај пројекат је подржао Одељење за јавну потрошњу и реформу у његовим напорима да уведе стратешко управљање људским ресурсима у ирску државну службу. Након низа један на један сесија, дискусија и опсежних процеса дизајна, пројекат је помогао да се развије нацрт будућег оперативног модела људских ресурса и план рада за његову имплементацију. Кроз прерасподелу капацитета, управљање људским ресурсима моћи ће да се фокусира на стварна питања, као што су стратешко планирање радне снаге и управљање талентима. Штавише, препоручено стварање вишесекторског пројектног тима помоћи ће у спровођењу реформи у целој државној служби.

УПРАВЉАЊЕ ЕУ ФОНДОВИМА

Неколико држава чланица ЕУ суочава се са кашњењем у имплементацији фондова ЕУ, посебно Европских структурних и инвестиционих фондова (ЕСИФ). Ово је често узроковано слабим административним структурама, неадекватним капацитетом програмирања и управљања и ограниченим вештинама дизајнирања пројеката.

ГД РЕФОРМ подржава државе чланице ЕУ у повећању њихових капацитета за програмирање, управљање и имплементацију оперативних програма Европских структурних и инвестиционих фондова. Подршка у овој области може да се реализује на неколико начина:

  1. Израдом препорука за приоритете политике и развоја, укључујући регионалне специјализације.
  2. Израдом смерница за израду ефикаснијих оперативних програма фокусираних на улагања у територијални развој.
  3. Пружањем активности изградње капацитета на националном, регионалном и локалном нивоу са кључним заинтересованим странама, међународним експертима и представницима других држава чланица ЕУ ради генерисања политичког дијалога и добијања повратних информација од колега.

Представићемо укратко пример из ЕУ праксе у овој области:

       А)  УНАПРЕЂЕЊЕ ИМПЛЕМЕНТАЦИЈЕ ЕВРОПСКОГ ФОНДА ЗА ПОМОРСТВО И РИБАРСТВО У ШПАНИЈИ

Имплементација Европског фонда за поморство и рибарство (ЕФПР) у Шпанији је доживела значајна кашњења, што је утицало на апсорпцију фонда. Два кључна идентификована питања су сложена шема управљања, која укључује неколико актера на националном и регионалном нивоу, као и тешкоћа да се примене одговарајућа правила на регионалне специфичности. ГД РЕФОРМ је пружио техничку подршку шпанском управљачком органу ЕФПР-а. Главни циљ пројекта био је да се унапреди капацитет управљања и побољша укупни учинак и коришћење фонда. Пројекат је дао препоруке и акциони план за јачање институционалних капацитета тела укључених у управљање ЕФПР-ом.

Остави коментар

Ваш коментар ће бити проверен пре објављивања