Аутор: Стеван Стојков
Откако су се појавили на интернету, мимови су прошли кроз фасцинантну трансформацију. Како смо навели у првом делу текста, они су и пре интернета постојали у различитим облицима: вицеви, слогани, графити, постери, памфлети, карикатуре… Међутим, испоставило се да им је интернет пружио далеко плодније тле. Данас се мимови развијају и шире брзином без преседана, те је практично немогуће провести дан на мрежи, а да се не сусретнете са бар једним од њих.
Еволуција интернет мимова је константна и динамична. Одражавајући стално променљиви пејзаж интернет културе, делује у два правца. Она доводи до тога да се нови интернет мимови свакодневно појављују, али им истовремено и скраћује животни век. Издвајају се три фактора која су одиграла кључну улогу у обликовању мим културе и снажно утицала на њихову еволуцију: промене у технологији, успон друштвених медија и промене у начину на који људи комуницирају на интернету.
Брзи напредак дигиталне технологије континуирано је мењао начин на који се мимови стварају, деле и употребљавају. Свака технолошка иновација олакшала је и проширила могућности за креирање и дељење мимова. Почетком деведесетих година прошлог века креирање мимова није било једноставно. Број алатки за њихово стварање био је ограничен и захтевао је поседовање бар основних вештина њиховог коришћења. Примера ради, софтвер за обраду фотографија Adobe Photoshop, није био лако доступан, нити се велики број људи „сналазио“ у њему. Мимови из тог времена често су били груби, са једноставним текстуалним натписима на сликама.
Са напретком технологије, развијали су се и алати доступни за креирање мимова. Појава интернет платформи као што су Meme Generator и Giphy пружиле су могућност свима, укључујући и кориснике који не поседују техничке вештине, да лако креирају мимове. На овај начин постигнута демократизација прављења мимова учинила их је још популарнијим. Следећа „новотарија“ учинила их је и свеприсутним.
Паметни телефони ставили су алате за креирање мимова буквално у свачије руке. Уз помоћ бројних апликација, свако ко то жели може брзо и лако да направи мим на свом мобилном уређају. Апликације друштвених мрежа као што су Snapchat, Instagram, TikTok олакшале су тренутно креирање слика, али и кратких видео записа, помажући тако мимовима да еволуирају у динамичније форме.
Важан разлог због којег су ранији интернет мимови теже долазили до публике представљао је пропусни опсег и брзина интернета. Током деведесетих и раних двехиљадитих, споре интернет везе ограничавале су величину и сложеност садржаја мимова. У то време, мимови су обично били статичне слике или мале анимације, јер су се оне могле лако учитавати и делити на мрежи. Како је широкопојасни приступ интернету постајао све распрострањенији, веће датотеке су се могле лакше делити међу корисницима.
Брза интернетска веза која омогућава брз пренос података и приступ интернетским услугама довела је до пораста сложенијих – видео и мултимедијалних – мимова. Карактеристична за ову етапу еволуције мимова је појава платформи попут Јутјуба (YouTube) које су, омогућавајући ширење виралних видео снимака, веома брзо постајале својеврсна „мим-чворишта“. Уз даљи развој брзине интернета и раст популарности услуге стриминга, платформе које омогућавају корисницима да тренутно деле и гледају видео записе високог квалитета, као што је Тик ток, допринеле су расту популарности видео мимова кратког формата.
Вирална природа друштвених медија имала је значајну улогу у еволуцији интернет мимова. Омогућавајући им да се несметано крећу између корисника, друштвени медији представљали су истинску покретачку снагу развоја и брзог ширења интернет мимова. Мим објављен у једном кутку света, захваљујући друштвеним медијима у веома кратком временском року досезао је до огромне публике и добијао шансу да постане глобална сензација.
Од скромних почетних корака до статуса глобалног феномена, свака платформа друштвених медија је на јединствен начин допринела еволуцији интернет мимова. У раним данима интернета, интернет форуми попут 4chan-а и Reddit-а били су инкубатори мимова. Корисници ових платформи могли су да деле идеје, ремиксују садржаје и гласају за или против одређених мимова, брзо повећавајући њихов вирални потенцијал. У овим раним онлајн заједницама, мимови су често служили као „шале изнутра“ које се деле унутар ниша, односно интернет субкултура и које само „одабрани“ могу да схвате.
Са успоном визуелно оријентисаних платформи друштвених медија, мимови са нишних форума прелазе у освајање мејнстрим дигиталне културе. Платформе као што су Tumblr, Pinterest, Instagram омогућавају својим корисницима да лако и брзо деле садржаје, док њихови алгоритми дају приоритет управо садржају који добија велики ангажман – лајкове, коментаре, дељења, што додатно доприноси ширењу мимова. Популарни формати интернет мимова, на првом месту сликовни макрои, почињу да се појављују у облику шаблона. Појава шаблона омогућила је и олакшала свим корисницима стварање сопствених верзија мимова.
На дељење и интерактивност мимова у реалном времену значајан утицај имао је Твитер (Twitter), сада под новим именом – X. Позната по краткој форми коментарисања актуелних догађаја, ова платформа довела је до појаве реактивних мимова: мимова који коментаришу или одражавају најновије вести или трендове.
Видео формат данас представља све заступљенији облик интернет мимова. За то је заслужна платформа Тикток (TikTok). Кратки видео формат те платформе који се може уређивати омогућава корисницима да користећи музику, филтере и разне друге ефекте лако креирају и ремиксују садржај мимова. „Трендови“ мимова на Тик току често укључују кориснике који учествују у истом вирусном изазову или формату мима, али дају свој јединствени печат.
Кључну улогу у еволуцији интернет мимова имао је и начин на који људи комуницирају на мрежи. Како је комуникација на мрежи постајала бржа и тренутнија, убрзавао се и развој мимова. Данас се мимови могу креирати за неколико минута и постати вирални за неколико сати, нарочито када су везани за актуелне догађаје или феномене поп културе. Међутим, брза природа комуникације на мрежи деловала је и у правцу скраћења животног века мимова. Нови мимови веома брзо замењују старе, јер оно што је данас популарно већ сутра може бити заборављено.
Мимови су постали више од забаве, служе као облик дигиталног језика и друштвеног коментара. Омогућавајући људима да брзо и сажето пренесу сложене емоције, мисли или идеје, они су постали моћно средство комуникације.
Мимови често комбинују слике са текстом на начин који ствара заједничку културну референцу. Примера ради, популаран мим „Distracted Boyfriend“ (момак који док се шета са својом, окреће се за другом заводљивом девојком) представља једноставну слику која преноси идеју о сметњи или промени приоритета. Такође, мимови имају све значајнију улогу у исказивању друштвеног активизма и вођењу политичких кампања. Током избора, протеста или великих друштвених покрета, мимови се користе за брзо ширење мишљења или критика. Као илустративан пример могу послужити амерички председнички избори 2016. године током којих су мимови играли знатну улогу у политичком дискурсу на друштвеним медијима.
Важни елементи
Од једноставних макро слика до сложених, мултимедијалних садржаја, интернет мимови постали су суштински део модерне дигиталне културе. Пружајући могућност људима да на креативан начин изразе идеје, хумор, па и политичке поруке, они данас имају статус мејнстрим културног феномена који обликује начин на који комуницирамо на мрежи. Мимови, посебно у контексту интернет културе, обично садрже неколико важних елемената који доприносе њиховој популарности и ефикасности. Иако сви мимови немају исти структуру, укратко ћемо се дотаћи најчешћих елемената који помажу њиховом дефинисању.
Први је визуелни елемент. Мада постоје и само текстуални, или видео, ипак је још увек већина интернет мимова заснована на сликама. Слика служи као примарни носилац мима, пружајући позадину за текст или оквир, тј. контекст за шалу. Занимљивим и привлачним дизајном она помаже миму да се истакне у пренатрпаном дигиталном пејзажу. Такође, слике често садрже добро познате ликове и лако препознатљиве сцене, што доприноси да се тема и расположење мима лакше „ухвате“ и његовим дељењем на мрежи пренесу другима.
Текст чини један од основних елемената који помаже у стварању хумора или преношења поруке мимом. Он пружа контекст и неретко је подељен у два дела: горњи текст (setup – поставка, подешавање) и доњи текст (punchline – поента). Поставка успоставља контекст и гради очекивања, а поента доноси преокрет и хумор. Њихова комбинација, заједно са сликом, креира мини причу која је једноставна и лако схватљива и која, ослањајући се на подривање очекивања или наглашавање заједничких искустава насмеје људе.
Покретачка снага највећег броја интернет мимова крије се у хумору. Било да је реч о безазленим шалама, вешто изведеним играма речи, или пак претеривању, сарказму или иронији, елеменат хумора чини кључан разлог због којег мимови постају вирални. Духовито преувеличавање ситуација из свакодневног живота или коришћење ироније да би се поентирало, свеједно је – све док се хумор лако и брзо „капира“ људи ће радо делити мимове чији је он окосница.
Популарни интернет мимови су једноставни и лако сварљиви. Користе директан, концизан језик и једноставне визуелне елементе да пренесу шалу или јасне и продорне поруке. У свету у којем пажња представља најдрагоценији ресурс, једноставност осигурава да се мимови за само неколико секунди разумеју и „сваре“, а затим и поделе, што је од пресудног значаја за њихову виралност на мрежи. За разлику од шала и порука које стају у неколико речи и једну слику, сложени мимови не пролазе тако добро у мим-култури.
Успешни интернет мимови су по правилу правовремени, релатабилни и садрже културолошке референце, што показује да испреплетаност њихових важних елемената представља редовну појаву. Мимови који се позивају на актуелне догађаје или фономене обично брже привлаче пажњу и чешће се деле. Такође, јачи одјек код публике имају мимови који се ослањају на заједничка искуства и културне референце. Разлог је једноставан, што више људи препозна себе у миму, већа је вероватноћа да ће га поделити.
Људи се лако повезују и веома добро разумеју мимове који укључују универзалне ситуације у којима се свакодневно налазе, фрустрације које оне умеју да произведу, као и уобичајене емоције које их прате. Интернет мимови често упућују на популарну културу или трендове специфичне за интернет, јер им ослањање на културолошке референце омогућава да остану правовремени и релевантни. А што је мим више у току, већа је вероватноћа да ће боље одјекнути код шире публике.
Неки мимови, ипак, не нишане ширу публику. Намењени су малој групи људи и само за њих имају смисла. Такви мимови се ослањају на интерне шале или знање специфично за одређене заједнице, нише или субкултуре. Другим речима, креирање и разумевање ове врсте интернет мимова захтева разумевање одређених контекстуалних референци. Њихово познавање ствара и јача осећај припадности код људи који схватају шта је мимом хтело да се каже.
Популарни мимови су флексибилни, погодни за ремиксовање и „отворени“ за реинтерпретацију. Једном речју – прилагодљиви. Дакле, формат мима се може поново користити са различитим текстом, значењем или визуелним приказом, али његова оригинална структура се задржава, не мења се. Ова прилагодљивост омогућава мимовима да се развијају током времена не губећи релевантност при томе. Људи узимају популарне формате мимова (шаблоне) и примењују их на нове ситуације. Стварајући на тај начин сопствене верзије, они помажу мимовима да се шире.
Могућност дељења илити вирални потенцијал представља један од најважнијих елемената јер помаже мимовима да се брзо шире и за кратко време дођу до велике публике. Њихов једноставан дизајн и прилагодљивост, у комбинацији са хумором и релевантношћу чини их веома дељивим. Вирална компонента мимова одражава сталне плиме и осеке дигиталне културе. Мим може постати виралан у року од неколико сати, брзо се проширити интернетом, али исто тако може и брзо пасти у заборав.
И на самом крају, важан, можда и најважнији, елемент који доприноси да се мимови брзо шире платформама друштвеним медија је емоционални ангажман који они покрећу код људи. Иако је прва асоцијација на мимове хумор, они веома успешно могу изазвати и друге емоције попут беса, фрустрације, али и носталгије, па чак и солидарности. Емоционални ангажман повећава вероватноћу да ће људи поделити мим, јер мимови који укључују заједничка емоционална искуства одјекују на дубљем нивоу.
Добар или лош утицај
Понављајући се, развијајући и ширећи међу људима из дана у дан, мимови су временом постајали све дубље укорењени у културу. Данас, интернет мимови чине саставни део динамичног дигиталног живота великог броја људи. Као такви, они на различите начине утичу на нашу свакодневицу – од начина на који комуницирамо и изражавамо емоције до начина на који посматрамо свет око нас.
Мимови чине разговоре лакшим и занимљивијим. Уместо писања дугачких порука, људи радо користе мимове да саопште неку вест или изразе своје идеје и осећања. Будући да се често односе на ситуације из свакодневног живота, они доприносе повезивању са другима и изградњи заједница. Када људи виде мим који одражава њихово сопствено искуство или се ослања на њихова лична интересовања, то ће код њих створити осећај разумевања и повезаности са другима, чак и ако су у питању потпуни странци на мрежи.
Уводећи нове фразе и интернет сленг у свакодневни говор, мимови су допринели „проширењу“ многих речника широм света. Пошто млађе генерације у комуникацији чешће користе мимове, ова својеврсна еволуција језика, утицала је да их њихове баке и деке, а неретко и родитељи, све мање разумеју. Такође, интернет мимови су утицали на промену норми хумора, чинећи шале ироничнијим, слојевитијим или апсурднијим.
Бавећи се комплексним темама на једноставан, приступачан и забаван начин, мимови су имали значајну улогу у обликовању начина на који се људи баве важним питањима. Било да је реч о култури, социјалној правди, друштвеном активизму или политици, мимови се често користе за коментарисање актуелних догађаја и проблема на хумористичан или сатиричан начин, чинећи тако озбиљне теме лакшим за разумевање. Скретањем пажње на забаван начин, у истицању одређених проблема и ширењу разних мишљења мимови су се у више наврата показали ефикаснијим од традиционалних медија.
Вирална природа мимова може имати утицаја на понашање људи. Мимови често креирају виралне „изазове“ на друштвеним медијима који утичу на понашање људи, нарочито млађе публике. Комбинујући хумор са оглашавањем, предузећа користе мимове у својим маркетиншким кампањама како би се повезала са својом циљном групом на лежернији начин и тако утицала на њихов избор у куповини.
Када се поведе реч о утицају интернет мимова, њихова способност да поједноставе компликоване ствари и брзо пренесу било које мишљење, став или тумачење о теми која се провлачи кроз друштво неминовно „породи“ питање да ли су они добри или лоши. Какав је предзнак њиховог утицаја – позитиван или негативан?
Пошто се све чешће могу чути гласови који мимове сматрају само као још један облик пропаганде, парафразираћемо одговор који је дао Едвард Бернајс, аутор капитално важног дела „Пропаганда“, суочен са питањем да ли је пропаганда добра или лоша. Примењен на нашу дилему он би гласио: интернет мимови, „попут већине ствари на овом свету, нису ни добри ни лоши, већ их употреба чини таквим.“
Несумњиво, мимови често превише поједностављују сложене теме или питања, што може довести до неспоразума и заблуда или до ширења лажних информација. Лажне информације и тврдње упаковане у мимове могу постати виралне, утичући тако на негативан начин на јавно мњење. Такође, свођењем дебата на поједностављене, једностране шале, њима се може подстицати менталитет „ми против њих“ и на тај начин снажити поларизација између различитих друштвених или политичких група.
Исмевајући културне и националне симболе, традицију, обичаје, језике на неосетљив или увредљив начин, мимовима се могу суптилно, или пак отворено промовисати предрасуде и доприносити ширењу штетних стереотипа везаних за пол, расу, религију, националност. Поред тога, мимови се могу користити као оружје за сајбер узнемиравање и малтретирање појединаца. Мимови који се ослањају на подли хумор могу се злоупотребити за нормализацију токсичног онлајн понашања, док се приватне слике људи затечених у срамотним тренуцима лако могу без њиховог пристанак претворити у мимове и послужити за извргавање тих појединаца руглу пред великом публиком.
Коришћење приватних фотографија, видео записа или информација за прављење мимова, а без пристанка те особе, чак иако првобитна намера није била злонамерна, представља кршење приватности. Кршење приватности, кроз нежељену пажњу, може довести до низа емоционалних проблема и пада репутације, нарочито ако мим постане виралан. Јер када се нечија слика само једном искористи за креирање мима, она губи контролу над начином на који се он даље шири и тумачи.
Иако се на мимове који инспиришу виралне „изазове“ често гледа као на шале, њима се такође може послати погрешна порука у виду нормализације неодговорног понашања. Интернет мимови повезани са опасним вратоломијама могу да подстакну људе, посебно млађу публику, да узму учешћа у одређеном „изазову“ без потпуног разумевања последица таквог понашања. Овакви изазови осим правних проблема, могу довести и до физичких повреда, а у неким случајевима, нажалост, и до трагичних губитака живота.
Насупрот негативним ефектима интернет мимова, позитивни су ти који, бар по нашем мишљењу, односе превагу, те ћемо с њима завршити ову причу. Мимови остварују дубок позитиван утицај на савремено друштво тако што олакшавају размену информација, подстичу креативност, промовишу друштвени ангажман, шире свест и снабдевају људе неопходном дозом хумора која им помаже да се носе са изазовима свакодневног живота.
Захваљујући развоју дигиталне технологије, мимови данас у свега неколико минута могу да пропутују светом. Брзо ширећи важне информације они их тако чине веома корисним за комуникацију током великих догађаја или у хитним случајевима. Мимови могу успешно да поједноставе сложене теме. Чинећи их лакшим за разумевање, мимови доприносе ширењу свести о важним друштвеним и политичким питањима и проблемима. Такође, они представљају приступачну платформу за друштвени и политички ангажман.
Растављајући друштвене и политичке дебате на једноставне, брзо разумљиве делове, они подстичу људе, нарочито млађу популацију, која се иначе ретко бави традиционалним политичким садржајима, да се укључе у дискусије и изразе своје мишљење о актуелним темама и догађајима. Ова демократизација коментара омогућава да се чују и деле различите перспективе и идеје.
Интернет мимови поседују универзалну привлачност која превазилази културне и језичке баријере. Иако они обично настају у једној земљи или култури, мимови се лако прилагођавају и деле глобално, подстичући на тај начин међукултурну комуникацију и размену. С друге стране, захваљујући ослањању на заједничка искуства, интересовања и специфична знања, мимови доприносе јачању веза и неговању осећаја припадности код чланова мањих заједница или субкултура.
Креирање мимова често захтева креативност и духовитост. Подстичући људе да осмисле оригиналан и духовит садржај, мимови промовишу креативно размишљање и иновативан приступ решавању проблема, дајући им тако прилику и простор да изразе своје идеје на паметан и забаван начин. Хумор који садрже мимови мами осмехе и може људима улепшати дане, те не чуди што они често људима пружају безбрижан бег од притисака свакодневног живота.
И на самом крају навешћемо још један, помало изненађујући позитиван ефекат. Претварајући животне изазове у шаљиве сличице или кратке видео записе, мимови омогућавају људима да се лакше носе са стресом, анксиозношћу и негативним емоцијама. Другим речима, интернет мимови могу представљати подршку менталном здрављу људи. Популарни мимови који се односе на ментално здравље подстакли су отворене дискусије о овој теми, што је деловало у правцу нормализације разговора о менталним проблемима и смањењу стигматизације људи који се са њима суочавају.
Извори:
https://memeshapes.com/blogs/memes/the-evolution-of-internet-memes
https://www.academia.edu/3649116/Makes_a_Meme_Instead_A_Concise_History_of_Internet_Memes
https://www.quora.com/What-are-some-elements-of-great-memes
https://www.youtube.com/watch?v=bYJZA86dPEo
https://imgflip.com/memegenerator
https://www.bbc.com/future/article/20220928-the-surprising-power-of-internet-memes
Остави коментар