НИКОЛА ВУКИЋЕВИЋ – УТЕМЕЉИВАЧ СРПСКЕ ПЕДАГОГИЈЕ

18/08/2022

Аутор: Јованка Симић, новинарка

Почевши од Светог Саве, преко Доситеја Обрадовића и Вука Караџића, златни низ наших просветитеља наставио је Аврам Мразовић (Сомбор, 17561826, Сомбор) који је 1778. године основао и утемељио „Нормуˮ, сомборску школу за образовање учитеља, прву у Срба и Јужних Словена. На темељима Мразовићеве „Нормеˮ, чији је био и управитељ, стасао је данашњи Педагошки факултет у Сомбору.

Мразовићевим путем просвећивања и квалитетног образовања српских учитеља, наставио је његов суграђанин, такође Сомборац рођењем, Никола Вукићевић (18301910), кога је историја убележила као утемељивача савремене српске педагогије.

У коренима Николе Вукићевића испреплетене су две угледне сомборске породице. Његови преци са очеве стране живели су у Сомбору од Велике сеобе 1690. године. Породично предање, које је оставио сам Никола,  открива да Вукићевићи воде порекло из околине Ваљева. Никола је био првенац трговца Георгија и његове жене Персиде. Деда по мајци био му  је Атанасије Зарић, свештеник Српске православне цркве, наставник у „Нормиˮ и дугогодишњи Мразовићев сарадник, што је без сумње, одредило животни и професионални пут Николе Вукићевића.

Основно образовање стекао је у родном граду, прва два разреда гимназије учио је у Сегедину, трећи и четврти у Баји, а пети и шести разред гимназије похађао је у Сремским  Карловцима. У аналима ове најстарије српске гимназије, основане 1792. године, забележено је да  је Никола био најбољи ђак своје генерације. Речит је и податак да се 1845. године, већ као петнаестогодишњак  „уписаоˮ међу осниваче Српске читаонице у Сомбору, најстарије у српству после оне у Иригу.

Након свршене класичне гимназије, посветио се студијама филозофије у Пешти, али су га болест као и револуција 1848. године натерале да привремено напусти студије, које је ипак успео да приведе крају 1850. године.

На предлог проте Василија Ковачића, Вукићевић је 1853. постављен за професора у Српској учитељској школи у Сомбору (Препарандији). Предавао је историју, аритметику, немачки језик, као и црквенословенски и српски језик и стилистику. Наредних пола века провео је у овој установи, најпре као наставник педагошких предмета, а од 1871. године био је и у својству директора.

Захваљујући свом широком образовању имао је могућности да упозна достигнућа тадашње европске педагогије, методике, психологије и логике. Његов рад је постао још запаженији када је др Ђорђе Натошевић доспео на чело Школске управе за Војводство Српско и Тамишки Банат. Вукићевић, у наредне три деценије, као најближи Натошевићев сарадник, свој педагошки рад усмерио је првенствено на  преобликовање и унапређење  наставе у сомборској Препарандији.

Већ од 1857/58. наставне године предавао је све педагошке предмете у Српској учитељској школи. Направио је и корак даље, те је 1858. године у Сомбору приредио шестонедељни течај за  150 српских учитеља у Угарској и Хрватској.

Истовремено, Вукићевић је био и управитељ Српске више девојачке школе и управитељ свих сомборских основних школа, а после смрти Ђорђа Натошевића преузео је и дужност школског референта Карловачке митрополије. Мада није био школовани педагог, он се кроз педагошку праксу и самообразовање развио у врсног школског наставника, организатора и педагога – методичара.

Као професор и руководилац Учитељске школе, успео је да  Препарандију, образовни расадник учитеља, издигне на ниво  педагошког центра, носиоца  развитка педагошке теорије и праксе. Бројни  његови  ђаци  са  пуно  захвалности  описали  су Вукићевићев  педагошки  рад који је њихов професор неговао упоредо са настојањем да своје  ученике  подстакне да одговорно  промишљају о сопственој  будућности,  али  и судбини  народа  којем  припадају.

Отуда, вероватно, и став велике српске књижевнице Исидоре Секулић, некадашњег  Вукићевићевог ђака, о националној  култури, изнет 1913. године у тексту „Културни  национализамˮ у  листу „Нови Србинˮ:

Националност није, као што се обично мисли загађивање и мржња на све ненаше и претња песницом из велике одвојености и отуђености. Национализам  није  заснован  на уском шовинизму нити је  пун епског певања и запевања, пун ситних жеља и пун немоћних претњи и ишчекивања, већ је широк и човечански националан…

О овим речима  једне од најзнаменитијих Српкиња, несумњиво би  требало размислити и данас када политичари између национализма (привржености сопственом народу и држави) и шовинизма стављају  знак једнакости.

Плодну списатељску делатност, дугу готово три деценије, Никола Вукићевић започео је шездесетих година претпрошлог века. Његов опус садржи двадесетак књига, уџбеника и  приручника методологије. Неколико  уџбника написао је и  за основне школе. Неке од тих књига дуго су биле део наставног програма у српским школама у Хабзбуршкој монархији, Србији и Црној Гори.

Писао је и педагошке  расправе које је махом објављивао у првом школском часопису „Школски листˮ, којег је он и уређивао од 1866. до1907. године. Важно је  истаћи да је овај лист  имао углед званичног гласила српске просвете у Угарској. За генерације после Вукићевића, лист је представљао сведочанство о просветним приликама оног времена и био је ризница грађе за историју српског школства и просвете. „Школски листˮ у Сомбору, уз десетогодишњи прекид  (од 1870. до 1880) излазио је до пред крај 1903. године. Током 1866. и 1867. године Вукићевић је покренуо и уређивао и први српски часопис за децу „Пријатељ србске младежиˮ.

Био је неуморни сарадник и у другим српским новинама. Иначе, прве литерарне радове  објавио је 1846. у „Српском народном листуˮ и часопису „Драгољубˮ, а 1847. године и у омла-динском листу „Славјанкаˮ. Доцније, током педесетих година 19. века, писао је за листове  „Седмицаˮ, „Световидˮ и „Летопис Матице српскеˮ, као и за  „Србски дневникˮ.

У готово свим наведеним  часописима Никола Вукићевић  био је и најплоднији писац. Објавио је стотинак текстова из педагошке струке, веронауке, историје и других области важних за школску наставу. Од 1863. био је почасни члан Матице српске, а 1883. године примљен је за дописног члана Српског ученог друштвва, док је 1892. постао и почасни члан Српске краљевске академије. Године 1873. постао је и члан Хрватског педагошко-књижевног збора. Одликован је српским орденом Светог  Саве и црногорским Даниловим орденом.

Године 1854. Никола Вукићевић се оженио Меланијом Ракић. У браку дугом пола века  изродили су  шесторо деце, а само двоје их је надживело. Њихова ћерка Вера мајка је славног сликара Милана Коњовића (18981993).

Попут већине образованих Срба тога времена, Никола Вукићевић био је заинтересован и за политику од чијих токова је судбински зависио живот његових сународника у Хабзбуршкој монархији и у Угарској. Тако је 1861. и 1879. био сомборски посланик на Српском црквено-народном сабору у Сремским Карловцима. Године 1861. учествовао је и на Благовештенском сабору у Сремским Карловцима на којем су се окупили Срби, огорчени због укидања Војводства Србије и Тамишког Баната.

На почетку  свог политичког рада Вукићевић је био близак идејама и странци Светозара Милетића, али од половине осамдесетих година 19. века, после  расцепа Милетићеве странке, приступио је тзв. „нотабилитетимаˮ које је предводио Сомборац Ника Максимовић.

После пола века дуге професорске каријере и 32 године на месту директора Учитељске школе, Никола Вукићевић пензионисан је  1904. године. Упокојио се у Сомбору 8. новембра 1910. године. Њему у част једна сомборска  основна школа већ 69 лета  носи  име „Никола Вукићевићˮ. Основана је 1903. године, а Никола Вукићевић био је њен први управитељ. Од 6. септембра 1953. године ова школа званично и поносито носи име свог првог управитеља.

Литература

  1. Васиљевић, С. (1989). Знаменити Сомборци, Славија, Нови Сад
  2. Војиновић, М. (2000). Сомбор, Стојков, Нови Сад
  3. Степановић, М., Селихар, К. (2010). Никола Ђ. Вукићевић (18301910) – животопис и библиографија, Педагошки факултет, Сомбор

Остави коментар

Ваш коментар ће бити проверен пре објављивања