Изложба Ненада Балте „МОНУМЕНТАЛНИ РАМ ЗА ХИЕРОС ГАМОС” биће отворена у уторак 21. септембра у клубу „Трибина младих” Културног центра Новог Сада. Уз прописане мере заштите моћи ће да се погледа до понедељка 4. октобра.
О изложби Ненада Балте „МОНУМЕНТАЛНИ РАМ ЗА ХИЕРОС ГАМОС”
Сунце и Мјесец у својој поистовјећеној супротности, и истинским свјетлом препуним магичних и необјашњивих животних богатстава, постали су могући иницијални и енергетски лајтмотив приче о њиховом вјенчању и стављању у монуметални рам, онакав какав је даровито промислио Ненад Балта.
Најновија умјетност данас своје пулсативне моћи исказује недвосмислено у креативним и интелектуалним интервенцијама аутора, а њихова промишљања су неријетко уобличена у циклусе и концептуална осјетљива ткања, која у оквиру властитог интимизма згуснуто предочавају формирану или тек надолазећу вриједност умјетничке даровитости.
Проблематика „отварања“ затворености слике (у овом случају графичког листа), сасвим је неспутано и веома храбро провоцирала аутора да у временској причи, која стално пулсира на опозитним половима: времено – безвремено, црно – бијело, отворено – затворено, декоративно – сведено, рационално – филозофично, уведе посматрача у комплексну игру мисли и акције, и стави га у оквир који је креирао Ненад Балта.
Јединство континуитета је овдје постигнуто серијалом оквира (гобленских рамова) које је аутор властитом интервенцијом и физичким гестом превео у визуру умјетности мултиоригинала, те тако поставио и оплођени визуелни оквир у којем се привидно једноставан мотив користи само као повод за много сложенију акцију, која у коначници свједочи о релативности времена, и помијера наше естетичке и устаљене животне погледе.
Ненад Балта се овим циклусом бави трагањем за неуловљеним стањима свега онога што стоји „унутар и изван слике“, често залазећи у лунарну темпоралност, која властити умјетнички легалитет користи да би иновирала традиционалне моћи графике, и увела је једним својим дијелом у комплексно поље интермедијалне умјетности.
Свјесно и луцидно се умјетник поиграва и кокетира са етикетом кича (метафорираном овдје у форми гобленских рамова), и одједном снагом умјетничког инвидуализма супроставља логику очекиваног, те „заробљава“ посматрача у оквир својих рамова гдје се бјелина и тама, оне које је и Маљевич тако маестрално дефинисао, преводе из сфере реалног у ону изван доживљајности.
Пуританска аскеза која је успостављена појавом минималистичке умјетности, у случају стваралаштва умјетника какав је Ненад Балта, овим циклусом је скоро невјероватно усклађена са барокним богатством дескриптивне лирике и арт-нуевске сензибилности, те сваки рам који је математички дисциплинован и знаковно гротескан, манифестно супроставља свом пару у игри „вјенчања Сунца и Мјесеца“.
Привидно сажети исказ може преварити неупућене конзументе, у смислу могућег тумачења да је у питању само механичко преношење једне стабилне матрице, што само по себи захтијева поновни улазак у ишчитавање Балтиних радова, и тек након озбиљније анализе материјалних аспеката његовог циклуса рамова, може да се говори о једној софистицираној персоналној синтези монохроматских мисаоних промишљања о животу и умјетности.
Јасним одабиром мотива умјетник свјесно рачуна на историјски симболизам у којем су заводљиво владали (опозитно данашњем укусу), неки други естетички стандарди, те тако своје радове контекстуално (кроз сферу дескрипције), метафорично приближава сасвим савременом дискурсу умјетничке темпоралности, гдје све оно што је видљиво и невидљиво процесуално преводи из сфере класичног репертоара у сферу савременог исказа.
Моменти који су навели умјетника да уобличи овај циклус графичких листова су јасно и промишљено одредили сам ток настанка ове приче, те се овдје не може говорити о некој спонтаној или случајној акцији доласка до финалних рјешења, већ је више у питању једна строга процесуалност, уз добро познавање графичких технолошких могућности.
Ненад Балта је користећи класичне ликовне медијуме у домену умјетности мултиоригинала, захваљујући добро изграђеним темељима техничке култивисаности, визуелно разрадио (по једном обрасцу који наизглед минимално варира) богат свијет осавремењеног погледа на прошлост, садашњост и будућност.
Рам постаје примаран у сваком смислу, а онда изненађује „акција“ умјетника да унутар рама постави умјесто слике „универзално црнило“ те на тај начин формира огледало данашњице, у којем се динамично смјењују посматрачи његових рамова, а сама слика постаје ванвремена и са ње се скида свако временски-физичко ограничење.
У бијелој унутрашњости рамова је починуло Сунце и дан који циклично смјењује Мјесец и ноћ, са црних плоха Балтиних рамова.
Они су вољом умјетника мистично вјенчани у просторима који су изједначили умјетност и само постојање… једноставно РАМ и у њему живот.
др Синиша Видаковић
БИОГРАФИЈА
Ненад Балта, рођен 4. 2. 1995. године у Бањој Луци. Дипломирао 2019. на Академији умјетности Универзитета у Бањој Луци, смјер Графика у класи професорице Горице Милетић Омчикус.
Дипломирани ликовни умјетник, графичар, професор ликовне културе.
Награде и похвале:
2013. Огранак Вукове задужбине у Чачку додељује прво мјесто на ликовном конкурсу учесника из Моравичког округа и Огранака из Србије, Републике Српске и Црне Горе.
2013. освојено треће мјесто на конкурсу за најбоље ликовне радове на тему „Страдање и сјећање на невине жртве у концентрационом логору Јасеновац“ ЈУ Спомен–подручје Доња Градина.
2013. Огранак Вукове задужбине у Нишу додељује захвалницу за учешће на конкурсу поводом дана рођења Вука Караџића.
2015. Похвала Академије умјетности за остварене резултате у области графике.
2016. Похвала Академије умјетности за остварене резултате у области графике.
2018. Награда Музеја Козаре у Приједору за рад из области графике.
2018. Награда културног центра УДАС и додјељивање самосталне изложбе у склопу манифестације јесен графике.
Групне изложбе:
2017. групна изложба „Ренаулт 25“ у Арт клубу.
2017. изложба радова студената Академије умјетности Универзитета у Бањој Луци „Матица“ у изложбеном салону Дјечјег позоришта Републике Српске.
2017. изложба Графика студената Академије Ликовних Умјетности Требиње и Академије умјетности Универзитета у Бањој Луци, „Галерија 96“, Приједор.
2018. учесник изложбе радова Графичког бијенала младих БИХ, Босански културни центар, Сарајево.
2018. изложба „Графичко бијенале младих БИХ“ Културни Центар Бански двор, Бања Лука.
2018. учесник изложбе радова 6. Међународног конкурса радова малог формата Удружења независних умјетника Нови Сад, галерија КЦ Младост, Футог 2018. године.
2018. учесник другог Међународног бијенала радова на папиру Приједор.
2018. учесник на Мајској изложби графика галерија Графичког колектива Београд.
2019. учесник на групној изложби у оквру пројекта „Досије Уметник“ Београд.
2019. учесник на шестом по реду НОА фесту на тему „Млада графика – ауторски приступ графичком медију“, Ликовни салон КЦ Новог Сада.
2019. учесник 13. Међународног бијенала савремене гравуре „Иосиф Исер“, Румунија.
Самосталне изложбе:
2018. самостална изложба графика у Народној скупштини Републике Српске, Бања Лука.
2018. самостална изложба графика под називом „Тренутак у оквиру“, Културни центар Удас.
2018. самостална изложба графика под називом „Тренутак у оквиру“, Галерија ЈУ „Центар за културу и образовање“, Лакташи.
2019. самостална изложба графика под називом „Тренутак у оквиру“, ЈУ Културни центар Градишка.
2019. самостална изложба графика под називом „Тренутак у оквиру“, Досије Уметник Арт-кафе Тулуз Лотрек, Београд.
2019. самостална изложба графика под називом „Тренутак у оквиру“, Меморијална галерија „Душан Старчевић“, Смедеревска Паланка.
2019. самостална изложба графика под називом „Тренутак у оквиру“, Caffe Yoko, Бања Лука.
2020. самостална изложба графика под називом „Тренутак у оквиру“, Галерија Меандер, Културни центар Апатин.
Остави коментар