Изложба „Весело становање” Соње Јанков биће отворена у понедељак, 28. јануара у 20 часова у Малом ликовном салону Културног центра Новог Сада. Изложба се може погледати сваког радног дана од 10 до 20 часова и трајаће до 08. фебруара.
Изложба је на граници уметничког и кустоског пројекта јер тежи да кроз уметничке медије актуeлизује бруталистичку архитектуру из 1970-их. Изложена серија радова је настала апликацијом визуелних наратива на техничке цртеже за стамбене јединице у новобеоградским блоковима 61-63 (архитектe Дарко Марушић, Миленија Марушић и Милан Миодраговић, 1971-1973), а исти поступак је примењен и на друге пројекте значајне за историју архитектуре, што није изложено овом приликом. Део радова је настао самостално, као визуелни уметнички допринос наслеђу бруталистичке архитектуре у Србији, док је део реализован током едукативних радионица о архитектури. Поставка укључује и фотографије блокова, као и текст Марушића о том стамбеном блоку, објављен први пут у Зборнику радова Института за архитектуру и урбанизам при Архитектонском факултету Универзитета у Београду, 1975. године. Спајајући станове из златног периода југословенске/српске стамбене политике са стикерима из пренасељене Кине, изложба тежи да визуелно и кроз игру постави питање о приступачности станова у контексту савремених кредитних понуда, миграција, одлива мозгова. Одабир пластичних стикера као материјала је противтежа бетону. Са једне стране, бетон даје трајност и квалитет бруталистичкој архитектури која је изграђена од њега, али је са друге стране непредвидив у смислу да се не зна после колико деценија почиње да се деградира и урушава, те му треба одржавање. Пластика је тешко разградива, али се врло често употребљава једнократно, што је карактеристично и за стикере, али им изложба даје дуготрајнију и другачију намену.
Соња Јанков је самостални ликовни критичар, истраживач и кустос са положеним државним испитом из 2015. У својој пракси користи уметничке медије (in-situ и/или site-specific инсталације, фотографије, скице), колико и теоријско писање да би приказала резултате истраживања. Аутор је кустоских пројеката ГИФ и архитектура: визуелна пракса као критика, СПЕНС и социјалистичке спортске дворане данас и Пост-архива савремене уметности. Имала је до сада осам самосталних изложби (Нови Сад, Београд, Букурешт, Загреб, Ужице) и три ауторске/кустоске изложбе (ММСУ Ријека, Културни центар Београда, Ремонт Београд). Излагала је на 17. Бијеналу младих уметника у Милану (2015), део је пројекта Future Architecture Platform. Учествовала је на резиденцијалним боравцима у Ријеци, Букурешту и Вроцлаву. Аутор је бројних ликовних критика, научних радова о савременој уметности и текстова за изложбене каталоге. Живи у Новом Саду.
Остави коментар