Izložba Vukašina Šobota „De Profundis“ biće otvorena u utorak 16. juna u 19 časova u klubu „Tribina mladih“ Kulturnog centra Novog Sada. Izložba će moći da se pogleda do 29. jula.
Projekat „De Profundis“
Fotografski projekat „De Profundis“ je dugoročan projekat. Započet je 2013. prvim portretom puša- ča Jure Ivanušiča. Usledila je serija uspešnih portreta, što je rezultiralo samostalnom iz- ložbom u Galeriji medija, na kojoj sam bio prvi pozvani fotograf od početka njene delatnosti. Sam projekat fotografisanja pušača je na neki način odgovor na zvaničnu kampanju protiv pušenja i time ograničavanje ličnih odluka. U svakom slučaju, svi oni koji su prikazani na fo- tografijama su bili oduševljeni projektom koji još traje i trajaće još neko vreme. Portreti- rani su uglavnom iz Slovenije, ali ih ima i iz Francuske, Italije, Nemačke, Bosne i Vojvodine. Fotografije su uglavnom kvadratnog for- mata, neke su portretne. Bez ramova su i na kapa pločama.
Vukašin Šobot
Dok u postelji čitam novu knjigu Marsela Štefančiča o Ivanu Cankaru, pored serije crno-belih fotografija Vukašina Šobota od- mah mi se pojavi pred očima, u mislima, u raz- mišljanjima i paralelnoj stvarnosti odlomak o koketiranju sa „crnim filmom – filmom noar” i Cankarovim psiho-filmskim scenama zadimljene mračne sredine u kojoj često bora- ve i lutaju njegovi likovi, koje on, kako Marsel Štefančič više puta pominje, „fotografiše“ u svojim crtanim filmovima, pričama, roma- nima, pozorišnim predstavama… U ovoj knjizi, s upečatljivim podnaslovom „Esej o najvećem”, autor Ivana Cankara prak- tično stavlja u ulogu filmskog vizionara, kao i neumornog „fotografskog” posmatrača ži- vota, svedoka zamagljenih sudbina i detalja iz života LJubljane, Slovenije i Beča. I zato nije slučajno da su prvi filmovi tog cankarskog doba bili crno-beli, kao što su i Vukašinove izložene fotografije crno-bele, kao što je i dim cigarete crno-beo, prošaran bezbrojnim nijansama sive. Upravo savršeno za slikanje baš na ovom mediju, jer mnogi se profesio- nalni fotografi i galeristi i dalje zaklinju u crno-belu estetiku i neiscrpno bogatstvo sivila između dva ekstrema. Niz je velikih i izuzetnih mislilaca, au- tora, umetnika kojima je dim cigarete stvarao osećaj u kome mogu da razbistre i razdime svoje misli, izoštre i usredsrede svoje stvaralačke vizije i intelektualnu i umetničku energiju. Takođe ih na Vukašinovim fotografijama ima čitav niz, njihovi radovi i razmišljanja obo- gaćuju naše vreme. Na fotografijama su subjekti najčešće postavljeni centralno, dim cigarete zrači i lebdi levo ili desno od njih, ponekad je usme- ren pravo na posmatrača ili se u fototrenutku uhvati unutar tela pušača. Neposrednost i spremnost subjekata da se fotografski eksponiraju i prepuste rado- znalosti optike fotografa važan je element autorskog senzibiliteta koji prožima ove portrete. On ne pravi probleme sa kompozi- cijom i prepušta spontanom poziranju portre- tisanih pušača da ispriča svoju priču, pokažu svoje trenutno raspoloženje i istovremeno mogućnost inspiracije, kojoj ponekad može po- moći i dim cigarete. Sa cigaretom u ustima ili među prstima posmatraju nas i fotografa, ili ne obraćaju pažnju na njega jer su baš u fototrenutku kada bi mogla zaiskriti i zapaliti nova ideja, koja bi osvetlila i crno-belo obojila stanje dana- šnjeg trenutka. NJihovo fotografsko zamrza- vanje, kroz autorski pogled na fotografa Vuka- šina Šobota, zagreva ih vatrom i daje im smi- sao. Tako crno postaje belo, belo postaje crno, a zamrznuta slika zrači vatrenom porukom.
Lado Jakša, istoričar umetnosti
Vukašin Šobot
(Trbovlje, Slovenija, 1963)
Po obrazovanju sam inženjer medijske produk- cije, diplomirao na temi reportažne fotogra- fije. Samozaposlen u kulturi, fotograf, video- graf i režiser.
Aktivno se bavim fotografijom od početka veka, kada sam honorarno fotografisao za dnev- nik „Slovenske novice“. Tokom ovog kratkog ali intenzivnog perioda stekao sam dragoceno is- kustvo u komercijalnoj fotografiji.
Usledile su godine dodatnog učenja i zavr- šetak studija medijske produkcije. Već u ovom periodu sarađivao sam sa brojnim klijentima, ali pre svega radio sa foto-agencijom „Demo- tik“ iz Londona, gde sam bio jedan od njihovih istaknutijih fotografa. Sarađivao sam i sa drugim agencijama i novinama. Godine 2012. bio sam jedan od retkih fotografa pozvanih na žreb grupa za evrobasket u Postonjskoj jami, a nared- ne godine bio sam akreditovani fotograf.
Godine 2010. bio sam jedan od pet suosniva- ča FD „GOGA“ iz Zagorja ob Savi, prvog ovakvog udruženja u opštini. Tokom mog angažovanja udruženje je dobilo, između ostalog, Priznanje
„dr Slavka Grum“.
- godine sam napustio udruženje i zajedno sa Tinom M. Šobot osnovao „NOIRE“, in- stitut za promociju fotografije i videa.
Od tada se, pored komercijalne foto- grafije, aktivno bavim kulturnim životom u opštini Zagorje i Zasavje. Prethodne tri godi- ne vodim foto-galeriju „f 2.8“ u kojoj se nalaze renomirani slovenački fotografi i fotogra- fi iz lokalne sredine koji pokazuju odličan potencijal i želju za razvojem.
Pored foto-galerije „f 2.8“, poslednjih go- dinu i po dana sam sadržajno (i tehnikom) krei- rao uličnu foto-galeriju.
Pored fotografije, već 15 godina sam vi- deo-reporter lokalne TV stanice ETV. Pored samog terenskog rada, pripremam i vodim stu- dijske emisije, a povremeno se pojavljujem i kao režiser TV emisija.
U oblasti videa i filma režirao sam i snimio mnogo filmova po narudžbini, uglavnom reportaže, a u septembru je premijerno prika- zan dokumentarni film „Senke Save“.
Do kraja ove godine biće završen dokumen- tarni film „Kota 37“ koji prikazuje poslednje trenutke rudarenja u Zasavju.
Reference:
Učestvovao sam na više od 30 grupnih izložbi, poslednja ove godine u oktobru na Oktobarskom salonu zagorskih likovnih umetnika (jedini fo- tograf).
Poslednjih godina sam sukreirao na Sli- karskoj koloniji „Izlake Zagorje“ (2016), neko- liko puta u „Ekstempore Artkum“.
Objavio sam foto-monografiju „Kota 37“.
Samostalne izložbe:
Izložba fotografija, DD Trbovlje, 2016. Izložba „Kota 37“, Foto-galerija „Šolt“, 2017. Izložba „Kota 37“, Galerija CTK LJubljana, 2018. Izložba„Kota 37“, Kulturni centar Krmalj, 2019. Izložba „De Profundis“, kafe-galerija „Kafe“ Ra- deče, 2022.
Izložba„De Profundis“, Galerija Krmelj/Sevnica
Kontakt: vsobot@noire.si / www.noire.si
Ostavi komentar