Tрибина „Запад и Русија – конфликт и прожимање“ биће одржана у петак, 26. јула у 19 часова, у клубу „Трибина младих“ Културног центра Новог Сада. Аутор и предавач је Милован Балабан, историчар.
У трећем делу трибине (наставку трибина „Наполеон и Русија – два погледа на свет“) биће речи о два погледа, два доживљаја света који представљају Запад и Русија, западна цивилизација и источно-православни кутурно-духовни свет. О феноменима сукоба ове две цивилзације, како би рекао Хантигтон, као и периодима и могућностима прожимања, али и o упућености једних на друге такође ће бити речи на предавању.
Запад је још од крсташких ратова у различитим моделима доносио свету нову реч, свој предлог концепције света, који наравно није оствариван само ратном агресијом него и стратешким културолошким утицајима. Русија, као некада Византија и читав православни свет, je у стратегијама свих водећих западних империја углавном доживљаванa као страно тело, као цивилизација коју треба променити, преобразити и прилагодити западној духовној матрици, али и потчинити, а њено богатсво у ресурсимса присвојити и експлоатисати. У томе је поглед Запада на Русију и цео православни (и не само православни) свет готово константан, без обзира ко је у одређеном историјском тренутку био корифеј западне моћи и хтења. Такве су и савремене перцепције перјаница западне цивилизације, што ће бити обрађено на трибини.
Но, Русија је плашила Запад својом мистичношћу и другачијим духовним профилом и концептом, својом могућношћу да буде алтернатива Западу те да пунуди нову реч свету на православним духовним основама. Руска различитост (и поред свих сличности са Западом), баш као некада Византијска различитост а у много чему и супериорност, били су камен спотицања два света у готово свим историјском временима, упркос сарадњи Запада и Истока на многим светским пројектима, Та сарадња је на Западу доживљавана најчешће као нужно зло и тактичко примирје. Отуд су сукоби, цивилизациски, културолошки па и ратни брзо обнављани.
Запад и Русију, западну цивилизацију и источну, тешко је разумети и схватити ослањајући се само на рационалне основе. Као да и једна и друга носе своју тајну, мистерију која се на неки надрационалан начин рефлектује споља, у ономе што ми називамо светском историјим. Какве су то тајне није лако одгворити, али управо то ће бити покушано на овом предавању.
Остави коментар