Предавање „Лобирање у Бриселу – улога и значај за креирање европских јавних политика” одржано je у среду 30. маја у Клубу „Трибина младих” Културног центра Новог Сада. Аутор и предавач била је др Јелена Тодоровић Лазић.
Лобирање у Европској унији, познато као заступање интереса на европском нивоу, активност је представника различитих интересних група којe покушавају да утичу на извршне и законодавне органе Европске уније.
– Лобирање је постало важна активност у ЕУ. Интересне групе учествују мање или више редовно у креирању политике. Оне могу лобирати директно и самостално у самом Бриселу, могу да унајме комерцијалног консултанта или да то чине преко националне асоцијације, односно Европске федерације. Лобирање може бити усмерено директно на институције ЕУ или се могу циљати националне владе – објаснила је Тодоровић Лазић.
Да би интересне групе утицале на креирање политика, оне морају да користе одређену стратегију приликом лобирања. Треба разликовати најмање две врсте стратегија: унутрашње и спољашње лобирање.
Унутрашње лобирање је стратегија у којој интересне групе настоје да утичу на политику кроз директни контакт са креаторима политике (путем телефона, заказивањем састанака како би разговарали о одређеним политикама…). С друге стране, интересна група може да покуша да мобилише јавност организовањем штрајкова и демонстрација или привлачењем пажње медија.
– Спољашње лобирање најбоље функционише када је креатор одлуке осетљив на јавно мњење. На пример, изабрани политичари више зависе од јавног мњења од државних службеника, јер се ослањају на јавно мњење приликом реизбора – казала је Тодоровић Лазић.
На националном нивоу лобирање је, како даље објашњава ауторка трибине, више питање личних и неформалних односа између службеника националних власти. Лобирање на нивоу Европске уније, међутим, део је процеса политичког одлучивања, а тиме и део креирања јавних политика.
– Лобирање је саставни део политичког живота. У ЕУ представља важну карактеристику њеног политичког процеса. Главни предуслов за разумевање политике ЕУ, уопште, јесте препознавање које интересне групе су укључене и како се лобирање одвија – закључила је Тодоровић Лазић.
Остави коментар